Köp på auktion och nätauktion

Lyssna

Om du har vunnit en budgivning på en traditionell slagauktion är du bunden till ditt bud och måste genomföra köpet. Däremot kan du ha rätt att ångra dig om du deltar på distans, till exempel i en nätauktion.

Köpa på auktion – tänk på det här

  • Ångerrätten gäller bara på auktioner som enbart sker på distans, inte vid auktioner där du kan delta på plats.

  • Du är bunden av de bud som du lägger på en auktion.

  • Om det är något fel på varan kan du klaga till säljaren.

Välj vad du vill läsa mer om

Ett bud som du har lagt på en auktion är oftast bindande.

Ingen ångerrätt på auktion där du kan närvara både på plats och på distans

Du har ingen ångerrätt om du vinner budgivningen på en auktion där det går att närvara både på plats och på distans. Då måste du genomföra köpet. Du kan inte kräva att få lämna tillbaka varan och få pengar tillbaka.

Du kan alltså inte ångra och dra tillbaka ett bud. Därför är det viktigt att du tänker dig för innan du lägger ett bud, så du är säker på att du vill köpa varan för det priset.

Ångerrätt vid auktion enbart på distans

Du har ångerrätt om du har vunnit en budgivning på en auktion där det bara går att delta på distans. Ångerrätten gäller i 14 dagar från dagen efter du tar emot varan. Om det är en privatperson som sålt varan till dig har du ingen ångerrätt. Det är därför viktigt att undersöka vem du köpt varan av, det vill säga vem som är din avtalspart.

När du utnyttjar ångerrätten ska du få tillbaka alla pengar för varan. Du ska också kunna kräva att få tillbaka själva slagavgiften. Om företaget redan har hunnit skicka varan till dig måste du betala för returfrakten, så länge det framgår av köpvillkoren.

Läs mer om ångerrätt

Du kan klaga till säljaren om varan inte är som du borde kunna förvänta dig. Det kan vara utifrån till exempel utropspris, ålder eller att den inte stämmer överens med säljarens beskrivning. Det gäller både nya och begagnade varor. Gör det skriftligen, till exempel via mejl. Då är det lättare att i efterhand bevisa att du har klagat och ställt krav på säljaren.

I första hand kan du kräva att det som är fel lagas eller att varan byts ut till en likvärdig vara. Ofta är det svårt att få en vara utbytt när det handlar om begagnade varor. Går den inte att laga eller byta ut kan du i vissa fall få ett prisavdrag eller möjlighet att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Var vänder du dig om du vill klaga på det du köpt?

  • Om auktionsfirman är ombud för någon, till exempel ett dödsbo eller en privatperson, kallas det förmedlingsköp. Då kan du välja om du vill klaga till auktionsfirman eller till den privatperson som har anlitat firman.
  • Om det är ett företag som har anlitat auktionsfirman vänder du dig till företaget.
  • Om du har köpt en vara av en privatperson som själv annonserat på en marknadsplats vänder du dig till privatpersonen.

Läs mer om dina rättigheter när du köpt något av ett företag

Läs mer om dina rättigheter när du köpt något av en annan privatperson

Om varan ska levereras hem till dig har du rätt att få varan inom den tid som du och säljaren har kommit överens om.

Om säljaren inte har levererat i tid kan du i första hand kräva att få varan levererad samt ersättning för de eventuella kostnader som förseningen har orsakat dig. Kan säljaren inte leverera i rimlig tid kan du kräva att få häva köpet.

Var vänder du dig om varan är försenad?

  • Om auktionsfirman är ombud för någon, till exempel ett dödsbo eller en privatperson, kallas det förmedlingsköp. Då kan du välja om du vill klaga till auktionsfirman eller till privatpersonen som har anlitat firman.
  • Om det är ett företag som har anlitat auktionsfirman vänder du dig till företaget.
  • Om du har köpt en vara av en privatperson som själv annonserat på en marknadsplats vänder du dig till privatpersonen.

Läs mer om dina rättigheter när du köpt något av ett företag

Läs mer om dina rättigheter när du köpt något av en annan privatperson

Källa: Konsumentverket

Granskad: 10 februari 2022