Enligt förordningen får inte privatpersoner eller företag diskrimineras när det gäller villkor, inklusive pris, när det handlar om:
- Varor som levereras till en medlemsstat, dit företaget erbjuder leverans, eller som hämtas på en plats som gjorts upp med kunden. Du ska alltså få handla som om du bodde i det landet. Dock har du inte rätt att kräva att hämta upp en vara på plats om företaget inte redan erbjuder den möjligheten.
- Elektroniska tjänster, till exempel molntjänster, datalagerhantering och webbhotell.
- Tjänster såsom hotellövernattningar och biluthyrningstjänster, om kunden nyttjar tjänsten i det land företaget är verksamt.
Det blir även förbjudet att diskriminera kunder gällande betalningsmetoder under vissa förutsättningar. Detta gäller för elektroniska betalningar som till exempel betalkort av samma märke och kategori som företaget redan accepterar. Betalningen måste dessutom ske i en valuta som företaget normalt tar emot. Företag har därmed ingen skyldighet att ta emot kortmärken eller kategorier av betalkort som de inte redan accepterar.
Förbuden gäller mellan EU:s medlemsländer samt Norge, Island, Lichtenstein och Storbritannien och kan även gälla företag utanför dessa länder så länge som verksamhet bedrivs inom EU.