Frågor och svar | Kategori: Fordon

Reservdelen till bilen passar inte trots rätt regnummer

Fråga från konsument:

Jag köpte en reservdel till min bil från ett tyskt företag. Jag fyllde i mitt registreringsnummer på webbplatsen innan jag köpte delen för att det skulle bli rätt. När jag fick delen och tog med den till verkstaden så passade den inte. Vad har jag rätt till?

En vanlig fråga från konsumenter

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!  

Stämmer reservdelen inte överens med det du blivit lovad innan köp har du rätt att klaga, reklamera.

Vid en reklamation ska företaget åtgärda felet till exempel genom att byta ut varan. Går inte reservdelen att byta ut kan en hävning bli aktuell. Häva innebär att du returnerar varan och får pengarna tillbaka.

Du ska inte drabbas av kostnader på grund av felet. Företaget ska till exempel stå för eventuella fraktkostnader. Du kan även begära ersättning om du drabbats av extra kostnader på grund av felet. Till exempel kostnader i samband med verkstadsbesöket.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vidare hjälp av Konsument Europa (ECC Sverige)
Om du reklamerat till företaget men ni inte kommer överens så kan du kontakta Konsument Europa för ytterligare rådgivning. Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag).

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag tänkte vända mig till er och se över vad jag har rätt till och inte.
Så här är det att jag har beställt en produkt till bilen från MR Tuning, jag lämnade bilen på verkstad för att montera delarna (fjäderbenslagring) och efter monteringen så märker jag att bilen låter fortfarande, så var tvungen att åka tillbaka till verkstaden och öppna isär allting igen och ser att delarna är inte korrekta för just denna bilen och innan jag beställde dessa delar, ringde jag och frågade MR tuning om den produkten passar min bil och dem sa ja dem passar.
Sedan fick jag åka till Mekonomen och köpa rätt delar och betala för arbetet igen menar två gånger fick jag betala 4000kr.
Jag ringde till MR Tuning kundtjänst och berättade vad som hände och att jag fick betala för arbete 8000kr på grund av fel delar ni skickade. Först vill inte dem ta tillbaka delarna men sen när jag nämnde er så beklagar dem och säger skicka tillbaka delarna. Och nu vill jag veta om jag har rätt till att få tillbaka ersättning för dom första 4000kr som jag fick betala i onödan.
Tack!

Matay

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Matay,

Tack för din fråga!

Ja, du kan ställa krav på att företaget ska stå för den extra kostnaden du fått hos verkstaden på grund av att de skickat fel reservdel till dig. Du ska nämligen inte få några extra kostnader på grund av ett fel som företaget är ansvariga för.

Mer om du drabbats av kostnader på grund av ett fel

Om du och företaget inte kommer överens

  • Kommunal konsumentvägledning
    Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall kan hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget angående ersättningen. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

    För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor