När du har skickat in ärendet registreras det i vårt ärendehanteringssystem och du blir tilldelad en handläggare. Handläggaren kommer att gå igenom ditt ärende och kommer sedan att ta kontakt med dig. Du blir då tilldelad ett ärendenummer som du ska spara för vidare kontakt med oss.
Ärenden behandlas i turordning
Vi får in många ärenden varje dag, och ärendena behandlas i turordning. Är ditt ärende akut (till exempel vid en tidsfrist) är det bättre att du ringer oss på vår telefontid.
Ärendet kan delas med något av våra systerkontor
Om vi bedömer att företaget inte har följt gällande lagstiftning vad gäller dina rättigheter som konsument, kan ärendet delas med ECC-kontoret i det land där företaget finns. De kommer då att ta kontakt med företaget åt dig och informera om vad du har rätt till enligt lag.
Vi kan inte tvinga ett företag till någonting
ECC-nätverket kan inte tvinga ett företag till någonting utan vi kan enbart medla mellan dig och företaget samt informera om skyldigheter och rättigheter. Om företaget vägrar att samarbeta försöker vi hitta ett tvistlösningsorgan som du kan vända dig till.
Ditt ärende blir allmän handling
Alla ärenden sparas i vårt ärendehanteringssystem. Det går inte att skicka in ett ärende anonymt. Handlingar som kommer in är i de allra flesta fall offentliga då ECC Sverige lyder under offentlighetsprincipen.
Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras hos oss (ECC Sverige)