På hallakonsument.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?
Vi vill gärna att du skickar din dokumentation, till exempel kvitton, som PDF-filer till oss. Döp filerna så tydligt du kan, till exempel till "Orderbekräftelse" om du skickar in en orderbekräftelse. Skickar du in avtal eller avtalsvillkor behöver de vara fullständiga.
Underlag som visar din och företagets skriftliga dialog ska helst vara ordnad i kronologisk ordning. Vi behöver också kunna se avsändare, mottagare och datum om du bifogar e-postmeddelanden.
OBS!
Vi behöver få in all dokumentation i ditt ärende inom 4 veckor, annars stängs ärendet.
Eftersom vi skannar in allt material som kommer in till oss så är det bra om du, utöver punkterna ovan, tänker på att dokumentationen du skickar in till oss är i A4-format, samt fri från tejp, post-its, register, häftklamrar, gem eller liknande.
När du har skickat in ärendet registreras det i vårt ärendehanteringssystem och du blir tilldelad en handläggare. Handläggaren kommer att gå igenom ditt ärende och kommer sedan att ta kontakt med dig. Du blir då tilldelad ett ärendenummer som du ska spara för vidare kontakt med oss.
Ärenden behandlas i turordning
Vi får in många ärenden varje dag, och ärendena behandlas i turordning. Är ditt ärende akut (till exempel vid en tidsfrist) är det bättre att du ringer oss på vår telefontid.
Ärendet kan delas med något av våra systerkontor
Om vi bedömer att företaget inte har följt gällande lagstiftning vad gäller dina rättigheter som konsument, kan ärendet delas med ECC-kontoret i det land där företaget finns. De kommer då att ta kontakt med företaget åt dig och informera om vad du har rätt till enligt lag.
Vi kan inte tvinga ett företag till någonting
Vårt nätverk kan inte tvinga ett företag till någonting utan vi kan enbart medla mellan dig och företaget samt informera om skyldigheter och rättigheter. Om företaget vägrar att samarbeta försöker vi hitta ett tvistlösningsorgan som du kan vända dig till.
Ditt ärende blir allmän handling
Alla ärenden sparas i vårt ärendehanteringssystem. Det går inte att skicka in ett ärende anonymt anmäla. Handlingar som kommer in är i de allra flesta fall offentliga då ECC Sverige lyder under offentlighetsprincipen.
Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.