Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Det dras pengar från mitt konto, hur stoppar jag det?

Fråga från konsument:

Jag har upptäckt att det dras en summa pengar från mitt konto varje månad. Det har tydligen pågått ett tag. Jag har dock ingen aning om vad det handlar om. Vad ska jag göra? Hur kan jag stoppa dragningarna?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Börja med att kontakta din bank för att undersöka vem som ligger bakom dragningarna.

Får du reda vem som dragit pengarna ska du skriftligen kontakta dem och fråga vad det rör sig om. Är det ett företag som påstår att det finns ett avtal ska du ställa krav på att de bevisar det.

Vill du hindra att fler dragningar görs är en idé att spärra ditt konto. Fråga din bank hur du ska göra.

När dragningarna är felaktiga
Har du spärrat ditt konto och istället får fakturor du anser är felaktiga har du rätt att bestrida dem. Gör det skriftligen. Via mejl går bra. Detta för att kunna visa att du kontaktat företaget och kring vad.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

När det kommer till dragningarna som redan utförts kan du argumentera för att företaget ska återbetala dig.

Är ditt betalkort kopplat till dragningarna kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank om företaget inte betalar tillbaka.

Läs mer om kortreklamationer

Mer stöd och hjälp
Skickar företaget ett avtal till dig som du inte känner igen är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal. De kan även ha möjlighet att hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor