Frågor och svar | Kategori: Frakt, leverans, post

Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket?

Fråga från konsument:

Jag har köpt skor från ett företag på nätet. Jag var bortrest när paketet kom och hann inte hämta ut det från mitt postombud innan det gick tillbaka till företaget. Det stod att jag ska betala ersättning för att jag inte hämtat ut det. Vad händer nu?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Framgår det i företagets köpvillkor att de tar ut en avgift vid ej uthämtat paket så är du troligen betalningsskyldig. Du har godkänt köpvillkoren när du valt att handla från dem. Företaget kan drabbas av en kostnad för att paketet behöver gå i retur.

Tycker du att avgiften är orimligt hög kan du argumentera för att du tycker det. En bedömning kan behöva göras från fall till fall.

Du kan inte kräva att företaget skickar varan igen. Köpet ses troligtvis som hävt eftersom du inte följt din del av avtalet. Att avtalet ses som hävt betyder att det avbryts. Om du fortfarande vill ha varan kan du i så fall behöva göra en ny beställning

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, om man redan har betalat för varorna, kan man då kräva pengarna tillbaka?

Elin

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Elin,

Tack för din fråga!

Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren.

Men du har rätt att få dina pengar tillbaka för varan du köpt.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej,

Gäller detta även för snus om man beställt det?

Amanda

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Amanda,

Ja, det gäller även snus. 

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej.

Beställde en produkt via nätet att hämta ut i butik. Produkten fanns redan i lager i butiken men hade ett billigare pris att boka till butik via nätet. Jag hämtade inte ut varan och har meddelat ånger enligt ångerrätten. Företaget hävdar att jag inte har ångerrätt då jag inte hämtade ut varan och att avgift på 150 kr tas ut för ej uthämtat paket. Men enligt distansavtalslagen får inte avgiften motsvara högre summa än de faktiska kostnaderna för att hantera frakt och retur och varan fanns redan i butiken. Avgiften är densamma oavsett typ av frakt och motsvarar alltså omöjligt endast omkostnaden för att hantera frakt. Har sagt att jag kan gå med på att betala om jag får min vara men företaget vägrar detta också. Vad har jag rätt till här?

Emelie

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Emelie,

Tack för din fråga!

Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren. Om du anser att avgiften är oskälig kan du be företaget styrka kostnaden.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag beställde ett par skor, och ångrade mig sedan. Jag meddelade företaget att jag ångrat mig innan dem skickat skorna. I mitt meddelande framgick tydligt vilken order det gällde och meddelandet skickades från samma email-adress som jag använt när jag gjorde beställningen. Jag ångrade köpet tidigt på morgonen. sent på eftermiddagen samma dag fick jag ett meddelande om att beställningen var skickad. De har alltså skickat en vara trots att vi inte längre har något avtal. Av spårningsnumret framgår att bokning av frakt gjorts en många timmar efter att jag ångrat mitt köp. Beställningen har skickats till ett utlämningsställe och i företagets villkor står att outhämtade paket debiteras med 400(!) kr. Har de rätt att dra av dessa pengar om jag inte hämtar ut skorna och låter de gå i retur? Jag har ju ångrat mitt köp på ett tydligt sätt och vi har därför inte längre något avtal. Jag har mailat bolaget flera gånger men får inget svar. vad kan jag göra om de drar av pengar för returhantering, ARN tar inte upp tvister som rör belopp lägre än 500 kr.

Gustaf

Fråga från en konsument

Hej! Jag har gjort en beställning med betalning via Klarna. Nu har jag sett att detta företag är ett blufföretag som skriver att de ska lägga ner men sen bara byter namn. Jag vill inte stödja detta och de borde bli anmälda. Gäller samma för mig gällande attt jag ev åker på en kostnad om jag inte hämtar ut min beställning (och bara klickar retur på Klarna)?

S

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Gustaf,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Kan jag ångra köpet innan leverans?​​​

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej S,

Finns det ett avtal mellan dig och företaget gäller det vi tidigare skrivit här ovan.

Har du ångrat köpet behöver du inte betala för vara. Men du kan alltså behöva stå för returfrakt eller avgift för ej uthämtat paket.

Mer om ångerrätt

Om du har betalat via en kredit
Får du inte tag på företaget eller inte kommer överens med dem och har betalat via faktura? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare som på företaget.

Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Beställde kläder från Vingåker outlet i april. Postnord slarvade bort paketet. Fick en ny försändelse av Vingåker. Nu 3 månader för sent finns försändelsen att hämta. Kontaktat Vingåker och dom förstår problemet. Jag ska alltså hämta ut paketet och sedan skicka en retur.
Nu har Vingåker skickat en ny fraktsedel per emalj. Har varken dator eller printer.
Jag är en gammal gubbe och orkar inte med att sköta postnords misstag. Vad ska jag göra. Mvh Michael

Michael Persson

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Michael,

Tack för din fråga!

Prova att kontakta Vingåker outlet igen för att höra om de kan godta att du låter paketet gå i retur utan att du först ska behöva lösa ut försändelsen. Vill de inte gå med på det kan du tvingas vara behjälplig med att returnera paketet - även om det innebär en del besvär för dig.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor