Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Är det ångerrätt på läkemedel?

Fråga från konsument:

Jag köpte medicin på nätet. Sedan när jag öppnat förpackningen insåg jag att jag beställt fel och ville ångra mig men företaget säger att jag inte kan ångra köp av läkemedel. Är det verkligen så?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej

Om du har rätt att ångra köp av läkemedel på nätet eller inte beror på och nedan förklarar vi lite mer ingående varför det är på det viset.

Ångerrätt när du handlar på nätet – med ett fåtal undantag
När du handlar varor på nätet har du enligt huvudregeln 14 dagar på dig att ångra köpet. Det gäller från att du har tagit emot varan. I lagen som styr ångerrätt finns det ett fåtal undantag för vissa typer av varor eller tjänster.

När lagen för ångerrätt togs fram diskuterades det om läkemedel skulle vara en sådan vara som ångerrätten inte gäller för. Man valde att inte undanta läkemedel från ångerrätten utan att låta det bedömas i varje enskilt fall om läkemedlet är undantaget eller inte.

Undantag för hälso- och hygienprodukter med bruten försegling

Ett undantag från ångerrätten är varor som när de förseglats och förseglingen brutits inte rimligen kan säljas igen på grund av hälso- och hygienskäl. Produkten måste då varit förseglad och förseglingen ha brutits. Att varan är förseglad och ångerrätten försvinner om förseglingen brutits måste framgå av information från säljaren. Mediciner som varit förseglade och förseglingen brutits och därför inte kan säljas igen på grund av hälso- och eller hygienskäl kan därför vara undantagna.

Undantag för varor som snabbt försämras

Ett undantag från ångerrätten är även varor som snabbt försämras och eller har kort förbrukningsdatum. Mediciner med kort förbrukningsdatum skulle utifrån detta kunna vara undantagna ångerrätten.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor