Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Måste jag betala fakturan från byMetis?

Fråga från konsument:

Hej,

Jag skulle säga upp mitt abonnemang via nätet. Jag googlade och trodde att jag kom in på företagets hemsida. Jag fyllde i ett uppsägningsformulär och skickade iväg det. Jag såg inte att det stod något om en kostnad. Nu har jag fått en faktura på 400 kr av ett företaget som heter byMetis. Jag förstod då att jag inte varit inne på företagets sida utan bymetis.se, som påstår att dom agerar som uppsägningsförmedlare åt olika företag och ska skicka ut ett uppsägningsbrev. Jag kontaktade företaget där jag har mitt abonnemang och frågade om det hade blivit uppsagt, men företaget hade inte fått in min uppsägning. Jag har inte heller fått brevet skickat till mig.

Måste jag ändå betala fakturan eller kan jag ångra avtalet?

Nova

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Nova,

Tack för din fråga!

Generellt gäller att om du har godkänt avtalsvillkoren i samband med beställningen så har du ingått ett avtal.

Priset ska framgå tydligt
Enligt prisinformationslagen ska det tydligt framgå om tjänsten kostar pengar. Vid bedömning om priset framgått tydligt tas det hänsyn till typsnitt, färg och teckenstorlek. Om det framgått tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall. Anser du att det inte framgått tydligt har du möjlighet att bestrida fakturan.

Ångerrätt
När du ingår ett avtal på nätet så är huvudregeln att du har 14 dagars ångerrätt enligt lag. När det gäller en tjänst börjar ångerrätten räknas från dagen efter att du ingick avtalet. Det finns dock vissa undantag från ångerrätten.

Ett exempel kan vara om du har köpt en tjänst som fullgjorts, om du har gått med på att tjänsten börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt när den fullgjorts.

Läs mer om ångerrätten och vilka undantag som finns

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat byMetis att du inte godkänner betalningen.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. byMetis har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att ett företag inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Det är så att jag har fått en faktura från byMétis på 568 SEK och den har jag betalat in med hjälp av en person från Nordea för jag kunde inte själv fylla i allt. Nu idag den 27 december 2023 fick jag ett SMS från byMétis där de hotade med rättsliga åtgärder och då kan man ju undra om dessa pengar har hamnat någon annan stans. Fakturan är inbetald med hjälp av Nordeas Kundservice och är betald enligt mitt Saldo på Nordeas Internetbank. Vad ska jag göra?

Pierre

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Pierre,

Kan du visa att du betalat fakturan och gjort det inom betalningsfristen passerat kan du bestrida kravet.

Se min kollegas information kring att bestrida faktura.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag sa upp mitt abonnemang direkt hos företaget där jag var kund. Jag har aldrig varit inne på denna sida, ändå har jag fått ett betalningskrav från byMetis. Vad ska jag göra?

Vanlig följdfråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Om du inte beställt något/har ett avtal med byMetis är du inte skyldig att betala. Men det är viktigt att bestrida fakturor som du anser är felaktiga.

Hur du går tillväga om du ska bestrida en faktura kan du läsa ovan.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

byMetis är ett farligt bedrägligt företag. De påstår att man ingått avtal och att de skickat uppsägning. Någon uppsägning har de inte skickat vare sig till mig eller Tre utan de ljuger så de rycker om det. Gör något åt detta snarast det finns många lurade.

Hjärt

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Hjärt,

Tack för ditt inlägg!

Om du upplever att ByMetis inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Bymetis är ett stort blufföretag. Blev utsatt för dem med deras blankett när jag sa upp abonnemanget hos tre. Väldigt många bestridningar av faktura och pålägg på fakturan eftersom jag vägrade att betala. Skickade per rekbrev ett bestridande till Holland. Fick tillbaka brevet eftersom de aldrig hämtade ut det. Nu har jag fått vara ifred. Tala om blufföretag. Kostade mig drygt 160 SEK men var verkligen värt varenda krona.
Mvh Rauni

Rauni

Fråga från en konsument

Hej Har oxså blivet lurad att säga upp en tidning, dom har skickat ca 15 mail, blockerade dom,sen började dom skicka sms, bara blockera dem, har pratat med min banks jurist, betala alldrig, Med vänlig hälsning, per

Per-Olof

Fråga från en konsument

Hej, jag är jättebesviken och vill gärna ha tillbaka mina pengar (568kr). Jag är medlem i ett företag och skulle säga upp mig. Jag skulle säga upp mitt abonnemang via nätet då jag inte hade möjlighet att gå dit fysiskt. Jag googlade och trodde att jag kom in på företagets hemsida. Jag fyllde i ett uppsägningsformulär och skickade iväg det. Jag såg inte att det stod något om en kostnad. Nu har jag fått en faktura på 568 kr inklusive påminnelse avgiften av ett företaget som heter byMetis. Jag förstod då att jag inte varit inne på företagets sida utan bymetis.se, som påstår att dom agerar som uppsägningsförmedlare åt olika företag och ska skicka ut ett uppsägningsbrev. Men det konstigaste var att jag inte har blivit uppsagd av de stället jag va medlem i? Företaget har inte än fått in min uppsägning. Jag har inte heller fått brevet skickat till mig.Detta är verkligen sjukt och jag vill omedelbart på tillbaka mina pengar. Tack på förhand

Berivan

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Berivan,

Tack för att du kontaktar oss!

Om företaget inte utfört tjänsten, alltså inte sagt upp ditt avtal eller skickat din blankett, kan du bestrida fakturan.

Om du redan har betalt kan du argumentera för att få pengarna tillbaka då de inte utfört det ni kommit överens om.

Konsument Europa (ECC Sverige)
Eftersom du har problem med ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, jag har också fått mejl med uppmaning om betalning till By Metis som påstår att de har skickat ett uppsägningsbrev till DN åt mig. Vid samtal med DN så har de inte fått något brev och därför sa jag själv upp min prenumeration digitalt via nätet som DN även har bekräftat. Nu fortsätter mejlen och även sms har börjat och idag fick jag ett brev med hot om att de ska skicka fakturan till en exekutionsmyndighet och att det kommer att kosta mig 5.000. Jag anser att fakturan inte ska betalas då de aldrig har utfört någon tjänst åt mig utan jag sa upp prenumerationen själv. De försöker skylla ifrån sig om att de inte får någon bekräftelse ifrån den organisation som de skickat brevet till men jag är helt säker på att de aldrig har skickat något brev. Hade de skickat ett brev borde ju DN i så fall ha bekräftat den uppsägningen redan innan jag själv gick in och sa upp min prenumeration digitalt på nätet. Är det några här som ärendet har gått vidare för? Skriv gärna och berätta! Hälsningar Margareth

Margareth Hagberg

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Margareth,

Om du bestridit skriftligen har du gjort det du kan. Du behöver inte ha vidaremejlväxling med företaget, utan kan bortse från deras krav.

Om det kommer krav från någon annan instans, exempelvis inkasso, ska du även bestrida skriftligen till dem,

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor