Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Kan jag lämna tillbaka använda skor?
Fråga från konsument:
Hej
Jag har köpt nya skor från en butik på nätet. Efter att ha gått ute med dem några gånger kände jag att de inte var rätt. Jag mejlade företaget jag köpte skorna av och meddelade att jag ville returnera dem. Det var då 9 dagar sedan jag fick hem skorna.
Företaget har nu svarat att retur inte är aktuellt eftersom jag använt skorna.
Har jag inte ångerrätt i 14 dagar?
Patrik
Svar:
Hej Patrik,
Tack för att du kontaktar oss.
Ja, du har ångerrätt eftersom du gjort ett köp på distans. Att du provat skorna gör inte att du förlorar din ångerrätt.
Du får prova dem som du skulle gjort i butik. Här kan det ses som du undersökt dem mer än nödvändigt. Företaget kan då ha rätt till ersättning för att skorna minskat i värde. Det kallas för värdeminskningsavdrag. För att företaget ska ha rätt till en sådan ersättning krävs det att de skrivit med det i de villkor du godkände vid köp.
Mer om ångerrätt
Kontakta företaget igen skriftligen och framför att du vill utnyttja ångerrätten. Meddela även att du vill ha information kring hur du ska göra för att skicka tillbaka skorna.
Om du och företaget inte kommer överens gör så här:
1. Du har rätt att hålla inne med betalningen
Meddela företaget du handlat av att du inte tänker betala och varför. Har du valt att betala via faktura ska du även meddela detta till företaget du fått fakturan av.
2. Om du har betalat kräv återbetalning
Om du betalat via kort eller kredit kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare om du inte får återbetalning.
När du betalat med kort kallas det att göra en kortreklamation.
Läs mer om kortreklamationer
Om du handlat via någon form av kredit ska du kontakta din kreditgivare och meddela att du vill använda invändningsrätten.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå
3. Undersök möjligheten att kontakta din kommunala konsumentvägledning
De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
4. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia

Vägledare, Hallå konsument