Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Ogiltiga biljetter från Viagogo?

Fråga från konsument:

Hej
Jag sökte efter biljetter till en konsert på Google och köpte dem av de första som dök upp. Det var Viagogo. Nu efter lite research har jag förstått att jag betalat mycket mer för biljetterna än vad det skulle kosta om jag köpt dem direkt av arrangören. Det står också annat namn än mitt på biljetten. Får de göra så här? Hur vet jag om biljetten är giltigt?
Hälsningar

Tobbe

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Tobbe,

Tack för att du kontaktat oss.

Ja, när det gäller priset så har företaget rätt att sälja biljetterna till ett högre pris än arrangören.

Är biljetterna äkta?
För att ta reda på om biljetterna är äkta kan du kontakta arrangören. Det kan också vara värt att se om arrangören tar något ansvar om du exempelvis fått falska biljetter.

Läs mer om evenemangsbiljetter här

Annat namn på biljetten?
Huvudregeln är att det är fritt att överlåta en biljett till en annan person.
Det kan dock finnas situationer där det endast är personen som står på biljetten som kan använda den. Kontakta arrangören och fråga vad som gäller.

Ogiltig/felaktig biljett
Om det visar sig att biljetten är ogiltig eller felaktig kan du ställa krav på återbetalning från Viagogo.

Kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, och ställ dina krav. På så sätt kan du visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.

Har du betalat biljetterna med kort?
Om biljetten inte är giltig och företaget inte vill gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (under förutsättning att du har betalat biljetterna med kort).

Läs mer om att göra en kortreklamation

Om du har betalat på annat sätt än med kort
I många fall kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning, om ett företag nekar till dina krav eller inte svarar. Dessvärre har ARN tidigare inte kunnat pröva tvister som rör Viagogo, då de inte har fått någon kontakt med företaget. Tråkigt nog finns det alltså inga garantier för att ARN kan pröva ditt ärende, även om du väljer att göra en anmälan.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Jag har samma problem. Jag har betalat för biljetter men jag får inga biljetter, förän dagen innan eventet äger rum. Så jag kan inte ens svara på om jag kommer få några eller om de kommer vara äkta. Jag har bett viagogo att ångra mig köp men det kan dom inte göra. Jag har alltså betalt för något som jag ej fått. Banken kan inte heller hjälpa mig dftersom de håller på betalningen till 5 dagar efter eventet.

Linda

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Linda,

Tack för din fråga!

Ångerrätt på andrahandsbiljetter
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har nyligen kommit fram till i ett beslut att andrahandsbiljetter ska gå att ångra. Det kan du göra om du kontaktat företaget inom 14 dagar från det att du köpt dina biljetter.

Enligt ARNs beslut har du alltså rätt att ångra dig om du köpt biljetter i andra hand. Det vill säga biljetter du köpt av ett företag, som i sin tur har köpt biljetterna av arrangören eller någon annan.

Ta del av ARNs vägledande beslut på deras webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, jag har, dumt nog, hamnat i samma situation som Linda med biljetter i andra hand. Om företaget vägrar häva köpet och man då hänvisar till den vägledande domen....det kommer de nog inte bry sig om gissningsvis? Då får man typ stämma dem eller vad?

Karin

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Karin,

Tack för frågan!

Ja, om ARN inte kan pröva ärendet har man möjlighet att istället pröva tvisten i domstol. Du kan läsa mer om det på vår webbplats.

Mer om prövning i domstol​​​​

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Tack för svar! Nu fick jag faktiskt biljetterna och de ser fullt användbara och äkta ut. Hoppas på att vi kommer in också!

Karin

Fråga från en konsument

hej, Jag har köpt biljetter på Viagogo, jag med och har fortfarande inte fått dem. De ska komma en timme innan eventet äger rum. Jag kan inte veta på om jag kommer få några eller om de kommer vara äkta. Jag har bett viagogo att ångra mig köp men det kan dom inte göra. Den enda sätt skulle vara att sälja vidare. Men det känns som att jag lurar andra för någonting jag har inte ens fått själv. De vill att man ange sin personnummer för att registrera en försäljning. Vad rekommenderar ni?

Karin

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Karin!

Tack för din fråga!

Vi kan inte rekommendera något i den situationen, utan det är något som du får ta ställning till själv.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor