Frågor och svar | Kategori: Bostad och hantverkare

Måste jag betala för rengöring av ventilation?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har blivit uppringd av ett företag som erbjöd rengöring av ventilationskanaler. De sa att det var obligatoriskt att göra det. Jag tackade ja men nu har jag ångrat mig. Har försökt att kontakta dem utan att lyckas, så när de kom släppte jag inte in dem.

Nu har jag fått en faktura på över 2000 kronor, måste jag betala?

Martina

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Martina,

För att företaget ska ha rätt att få betalt så ska det finnas ett giltigt avtal. Det är företaget som ska visa att det finns ett giltigt avtal. Börja med att kontakta företaget skriftligt, gärna via mejl, och be att få ta del av avtalet som de anser ger dem rätt till betalning.

Skriftlighetskrav för telefonförsäljning
Det finns ett skriftlighetskrav i lagen som säger att när du blir uppringd av en säljare så ska du få erbjudandet skickat till dig efter samtalet. Därefter krävs det att du skriftligen accepterar säljarens erbjudande för att du ska bli bunden av det. Har du inte gjort det efter samtalet så är du inte bunden, och företaget kan därmed inte kräva att du ska betala någonting.

Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet. Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett sådant giltigt avtal.

Läs mer om regler vid telefonförsäljning

Du har ångerrätt vid telefonförsäljning
Finns det ett giltigt avtal mellan dig och företaget så har du ångerrätt i 14 dagar. Om du har köpt en vara börjar ångerfristen löpa dagen efter du har fått hem varan. Har du köpt en tjänst så börjar ångerfristen löpa dagen efter du har ingått avtalet. Detta gäller under förutsättning att du har ingått avtalet på distans, exempelvis över telefon. Om företaget inte ger fullständig information om ångerrätten förlängs ångerrätten i upp till ett år.

Läs mer om ångerrätten

Bestrida en felaktig faktura
Anser du att företaget inte har rätt att få betalt från dig på grund av att det inte finns ett skriftligt godkännande ifrån dig eller om du kan visa att du ångrade avtalet inom de först 14 dagarna, kan du välja att bestrida fakturan. Det innebär att du skriftligen protesterar mot den. Du behöver skriva och förklara att du inte kommer att betala fakturan och varför.

Mer information om att bestrida en felaktig faktura finner du här

Anmäl till Konsumentverket
Om du anser att ett företag inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen, eller har olämpliga säljmetoder, kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kontakta din kommun
Vill du veta mer om reglerna för till exempel sotning eller rengöring av ventilationskanaler, kan du kontakta din kommun. Det finns även grundläggande information i vår artikel Allmännyttiga tjänster.

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor