Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ska jag betala returfrakt om jag fått fel vara?

Profilbild på: Marion Nilsson Hej,
Ett företag skickar felaktig vara (fel modell) till mig och jag måste skicka tillbaka varan för att den inte passar alls rent tekniskt sett. Måste jag betala frakten (båda hållen) och faktureringsavgift ändå?
Mvh
Marion Nilsson Marion Nilsson 2017-10-02 11:58 Följ inlägget
  • Profilbild på: Marion Nilsson Hej Marion,

    Nej, om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara.

    När du får en felaktig vara har du i första hand rätt att kräva att företaget rättar till felet (avhjälpande) eller skickar en ny, felfri vara (omleverans). Om inget av de alternativen är möjliga kan det bli fråga om ett prisavdrag, eller i sista hand hävning. Det betyder att företaget tar tillbaka varan och att du får tillbaka dina pengar.

    Om du får extra kostnader på grund av en felaktig leverans har du möjlighet att kräva ersättning för merkostnaderna. I lagen kallas sådan ersättning för skadestånd. Om du ska kräva skadestånd behöver du kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton.

    Läs mer i vår artikel Reklamera fel på vara eller tjänst

    Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna kontakta oss igen!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-10-02 18:41
  • Profilbild på: Marion Nilsson Tack för svaret.
    Returfrakten har jag betalt själv för att Satellitproffsen inte reagerade när jag ville ha en returlapp...så jag skickade tillbaka på egen hand. Men han kräver mig på den första frakten plus faktureringsavgift som jag tycker är fel eftersom han skickade en felaktig produkt till mig. Marion Nilsson 2017-10-02 19:26
  • Profilbild på: Marion Nilsson Hej igen,

    Okej, om det är hävning ni har kommit överens är grundprincipen som sagt att du ska få tillbaka de pengar som du har betalat. Det finns även en möjlighet att kräva ersättning för merkostnader du har fått på grund av den felaktiga varan, till exempel en returkostnad.

    Hade det däremot varit så att du utnyttjat din ångerrätt är huvudregeln att du själv får stå för returkostnaden.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-10-03 08:14
  • Profilbild på: Marion Nilsson Jag har fått två trasiga jeans från ett webbaserat klädföretag. Skrev direkt och sa att dessa vill jag inte ha och jag vill inte ha nya. Nu tvingas jag betala frakten för returen av varorna. Kristina 2018-01-29 13:54
  • Profilbild på: Marion Nilsson Hej Kristina,

    Som du kan läsa i tråden här ovan ska du inte behöva betala något extra på grund av att du har fått trasiga varor. Var tydlig mot företaget om att det är fråga om en reklamation, det vill säga att du klagar på ett fel. När du har fått trasiga varor ansvarar företaget för att i första hand laga felet eller skicka likvärdiga, felfria varor. Du kan alltså inte kräva att du ska få tillbaka dina pengar om företaget erbjuder sig att rätta till felet genom att exempelvis skicka nya jeans.

    Läs mer i vår artikel Reklamera fel på vara eller tjänst

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-01-30 12:11
  • Profilbild på: Marion Nilsson Om man beställer varor på nätet (inom Europa) och säljaren tar bort varor från beställningen, måste de då stämma av innan de skickar? Frakten kan ju bli orimligt hög annars. Vad gäller om de gör detta (skickar), kan man häva hela köpet isåfall och ska företaget isåfall betala all frakt?

    Om de har möjlighet ta bort varor och skicka utan avstämning, kan ju oseriösa företag tjäna pengar på frakt och sälja andra produkter genom att ha lockvaror som aldrig levereras. Det verkar ju orimligt? Rickard 2018-11-26 00:40
  • Profilbild på: Marion Nilsson Hej Rickard,

    Angående din första frågeställning i ditt första stycke.

    Varor kan tas bort från en beställning på grund av att företaget har längre leveranstid på en viss vara eller så beror det på att företaget inte längre har varan. Det finns inget krav på att ett företag ska kommunicera detta på förhand, men de flesta företag gör det ändå. Om företaget inte kan sända samtliga varor som du beställt ska det inte kosta dig något extra då företaget, i efterhand, sänder varan till dig. Det som gäller enligt konsumentköplagen vid dröjsmål kan du läsa mer om i länken nedan.

    Sen leverans av vara.

    Angående din andra frågeställning i sista stycket.

    Om du misstänker att företag har oseriösa affärsmetoder kan du anmäla det till Konsumentverket. Ett företag får bara marknadsföra varor som de har möjlighet att sända till sina konsumenter. De får inte marknadsföra varor som inte finns. Det strider mot marknadsföringslagen.

    Anmäl till Konsumentverket.

    Vänligen, Christine Vägledare, Hallå konsument 2018-11-27 14:30

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!