Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Studentfesten har bytt datum – vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en dyr biljett till en studentfest. Det är ett företag som håller i festen. Nu har jag fått information att de byter dag. Festen kommer nu vara en vecka senare än sagt. Jag kan inte gå då. Företaget säger att om jag avbokar får jag inga pengar tillbaka. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att få tillbaka pengarna när ett evenemang flyttas. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören flyttar evenemanget. Du ska få återbetalning för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för.

Kontakta arrangören skriftligen, via mejl till exempel, och ställ ditt krav. Spara kopia.

Om du betalat med kort
Har du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank om arrangören inte betalar tillbaka. Detta kallas att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kan du inte ta hjälp av din bank och arrangören säger nej till dina krav kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. För att ARN ska pröva ärendet ska biljetten kostat mer än 500 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med en anmälan till ARN är ett tips att se om din kommun erbjuder konsumentvägledning. I vissa fall kan de stötta dig kring din anmälan. 

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor