Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Datumet för studentresan har ändrats. Kan jag få pengarna tillbaka?

Fråga från konsument:

Jag har bokat en studentresa till Grekland. I resan ingår, flyg, hotell och 4 utflykter. Nu har jag fått meddelande om att avresan är flyttad framåt 3 dagar. Min skola säger att jag inte får ändra min ledighet. Jag måste vara på plats på grund av en examination. Jag har inte köpt till något avbokningsskydd. Vad har jag rätt till om jag avboka min resa?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Det låter som du bokat en paketresa.

När en paketresearrangör ändrar tiden för din resa kan du ha rätt att avstå resan och ändå få full återbetalning. Den rätten har du om datumet för avresan ändrats betydligt och utgör en stor nackdel för dig.

Jag kommer inte kunna avgöra om du kan avboka och få full återbetalning. Det måste bedömas från fall till fall. Vill du inte längre åka på resan på grund av ändringen ska du ta kontakt med paketresearrangören så snart som möjligt. Meddela i sådant fall att du vill avstå resan, varför och att du kräver full återbetalning. Var tydlig varför du inte kan åka, hur ändringen påverkar dig.

Skriv till paketresearrangören, till exempel via mejl, och spara en kopia.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. I dagsläget kostar det inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor