Svar på vanliga problem kopplade till studentfirande

Nyhet: Publicerad 14 maj 2024

När någon tar studenten brukar det innebära att en hel del köp ska göras, allt från studentmössor till presenter. Konsumentverkets vägledning får vid den här tiden varje år frågor kring vilka rättigheter man har efter att man råkat ut för problem kopplat till köpen. Här radar vi upp svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Generella saker som är värt att tänka på om köpet gått fel:

Våra vanligaste frågor och svar:

Köpte en studentmössa på nätet, kan jag ångra köpet?

Det beror på. Har du beställt en mössa med till exempel broderat namn och klass går köpet inte att ångra. Har du beställt en standardmössa utan personliga val har du ångerrätt.

Kan jag ångra studentmössa? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Har jag rätt att ångra eller avboka min bokning av ett studentflak?

Du har rätt att avboka, men du kan behöva betala en summa till företaget. Ångerrätten i det här fallet är oklar eftersom det finns undantag när det gäller till exempel fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag.

Kan jag ångra studentflaket? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Jag är inte nöjd med studentresan. Vad har jag för rättigheter?

Om något ändras i resan har du rätt att kräva prisavdrag. Du bör klaga på felet på plats och även göra det skriftligt till researrangören.

Missnöjd med studentresa – vad har jag rätt till? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Studentfesten har bytt datum, vad har jag rätt till?

Du har rätt att få tillbaka pengarna när ett evenemang flyttar.

Studentfesten har bytt datum – vad har jag rätt till? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Datumet för studentresan har ändrats, kan jag få pengarna tillbaka?

När en paketresa byter datum har du rätt att avboka och få full återbetalning om datumet ändras betydligt och innebär en stor nackdel för dig.

Datumet för studentresan har ändrats. Kan jag få pengarna tillbaka? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Balklänningen kommer inte fram i tid. Har jag rätt av häva köpet och få pengarna tillbaka?

Du kan ha rätt att häva köpet om företaget dröjer med leveransen efter att du hört av dig och påpekat att den är sen

Balklänningen är försenad. Vad har jag för rättigheter? - Frågor och svar | Konsumentverket (hallakonsument.se)