Så undviker du vanliga reafällor

Nyhet: Publicerad 23 november 2023

November och december är intensiva reaperioder och du får säkert mängder av erbjudanden från olika butiker. Då är det bra att ha koll på vad du kan råka ut för och vilka rättigheter du har.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Konsumentverkets vägledningstjänst får varje år samtal och mail från personer som stött på problem efter att de handlat på rea. Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får:

  • Fälla 1: Det är ofta rea nu för tiden. Hur vet jag att jag verkligen är rea och inte ett sätt för butiken att locka mig att köpa grejer? Du kan hålla koll på priser över tid och jämföra med hjälp av prisjämförelseverktyg. Men det finns tydliga regler som företag måste följa när de ska sälja saker på rea. Det är för att du som konsument ska känna dig trygg med att det faktiskt handlar om nedsatta varor. Om företag inte följer reglerna kan man anmäla dem till Konsumentverket.

  • Fälla 2: Jag köpte en grej på rea och nu säger företaget att jag inte får ångra det köpet eftersom det var just rea. Får de göra så? När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt enligt lag. Du har alltså som regel rätt att ångra ett köp när du handlar på distans, exempelvis via internet eller om du blir uppringd av en telefonförsäljare. Det finns dock vissa undantag från ångerrätten; om du exempelvis köper en vara som specialtillverkats enligt dina önskemål eller en hygienartikel med bruten försegling. Ångerrätt ska inte blandas ihop med öppet köp eller bytesrätt, som båda frivilliga för butiker att ge.  

  • Fälla 3: Jag köpte en tröja på rea och den gick sönder direkt. Företaget säger att jag inte kan reklamera, stämmer det? Rätten att reklamera finns i konsumentköplagen och gäller alltid. Det spelar ingen roll om du har köpt något till normalt pris eller på rea, i butik eller nätet.  Reklamationsrätten ger dig rätt att klaga på fel i din vara i tre år. För att varan ska ses som felaktig ska felet vara ursprungligt, det ska alltså ha funnits redan när du köpte eller tog emot varan. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. Varan räknas inte som felaktig om du själv orsakat felet, till exempel genom att använda den på fel sätt.

  • Fälla 4: Köpte en klocka av ett svenskt företag, men den har skickats direkt från Asien och stämmer inte alls överens med bilderna på hemsidan. Jag har en faktura som jag inte än betalt än. Nu får jag inte tag på företaget, vad ska jag göra? Om man inte får tag på ett företag och har betalat köpet med kreditkort eller faktura kan du ställa krav mot kreditgivaren, alltså företaget som gett dig krediten. Här kan du läsa mer om invändningsrätten. Den här affärsmodellen kallas dropshipping, det är alltså företag som säljer varor på nätet men saknar ett eget lager och det är inte ovanligt att varorna skickas direkt från Asien. Dropshipping är inte dåligt i sig, men det finns en del oseriösa aktörer.

Är du och företaget inte överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.