När höstlovsresan går fel

Nyhet: Publicerad 1 november 2023

Många svenskar passar på att åka utomlands under höstlovet. Ibland blir inte semestern som tänkt, men vi vet vad du kan göra när det händer.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Om du är missnöjd med din paketresa

Har du köpt en paketresa där exempelvis boende och flyg ingår omfattas du av paketreselagen. Om något blir fel är det till arrangören av paketresan du vänder dig. Om du vill begära kompensation för en försenad eller inställd flygresa ska du vända dig direkt till flygbolaget.

Läs mer om paketresor

Om ditt flyg ställs in eller är försenat

Oavsett om ditt flyg ställts in helt eller blivit försenat kan du ha rätt till ersättning och hjälp med till exempel ombokning. Genom att gå igenom vår flygkalkylator kan du på ett enkelt sätt räkna ut hur mycket pengar du kan ha rätt till.

Om du är missnöjd med boendet

Klaga på plats och gör det så fort som möjligt om det är något med boendet du är missnöjd med, det är viktigt att ge boendet en chans att göra rätt. Om problemen inte rättas till eller om det tar lång tid kan du kräva prisavdrag eller ersättning.

Läs mer om problem med hotell eller semesterboende

Om ditt bagage skadas, försvinner eller försenas

Har du checkat in ditt bagage på rätt sätt är det flygbolagets ansvar att se till att det kommer fram och att det inte skadas. Om det inte gör det kan du kräva ersättning. Det är viktigt att du anmäler ditt bagage som försenat eller skadat när du kommer fram till ankomsthallen och får en så kallad PIR-rapport. Kontakta flygbolaget så fort som möjligt för att kräva ersättning. Glöm inte bort att skicka med kvitto på det du vill ha ersättning för.

Läs mer om försenat eller försvunnet bagage

Om ni inte är överens

Du kan ha rätt till ersättning från ditt försäkringsbolag om du köpt en reseförsäkring eller genom reseskyddet i sin hemförsäkring.

Läs mer om reseförsäkringar hos Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå

Om du betalat din resa eller ditt boende med kredit, som kreditkort eller faktura, kan du vända dig till kreditgivaren och använda dig av invändningsrätten om företaget inte betalar tillbaka. Det betyder att du kan ställa samma krav på kreditgivaren om återbetalning som du kan göra till exempelvis flygbolaget.

Kommer du och företaget inte överens är det också möjligt att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN gör en bedömning av ärendet och lämnar en rekommendation om hur ärendet ska lösas.

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.