Vad du har rätt till beror på om företaget är ansvarigt för fläcken eller inte. Fanns det en fläck på plagget när du lämnade in det, och de utför tvätten fackmässigt, kan du inte kräva någon ersättning om de inte får bort den.
Plagget har fått fläckar på grund av tvätten
Misslyckas företaget med rengöringen och plagget har fått fläckar som beror på tvätten, kan du i första hand begära att de gör om tvätten. Företaget har vanligtvis två försök på sig att åtgärda.
Lyckas de inte åtgärda kan du, förutom pengar tillbaka för tvätten, även kräva ersättning motsvarande plaggets värde om det är förstört.
Tänk på att ställa skriftliga krav till företaget, gärna via mejl. Bifoga gärna underlag, till exempel bilder, som visar att plagget är förstörd samt kvitto eller kontoutdrag som styrker värdet på plagget.
Kommer ni inte överens om ersättningen kan du läsa mer under steget ”
Anmäl till ARN om du och företaget inte kommer överens” för att se hur du kan ta det vidare för prövning.
Misslyckad rengöring på grund av felaktiga tvättråd
Om det dåliga resultatet beror på att tvättråden är felaktiga eller otillräckliga kan det finnas möjlighet att klaga hos butiken där du köpt plagget (under förutsättning att det är mindre än tre år sedan du köpte den).
Här kan du läsa mer om hur du reklamerar till butiken