Vad du har rätt till beror på om företaget är ansvarigt för fläcken eller inte.
Om fläcken fanns när du lämnade in det
Fanns det en fläck på plagget när du lämnade in det? Har företaget utför tvätten fackmässigt kan du inte kräva någon ersättning om de inte får bort den.
Om plagget fått fläckar på grund av tvätten
Har plagget fått fläckar som beror på tvätten, kan du i första hand begära att företaget gör om tvätten. De har vanligtvis två försök på sig.
Lyckas de inte kan du kräva pengar tillbaka för tvätten. Du kan även kräva ersättning som motsvarar plaggets värde.
Tänk på att ställa skriftliga krav till företaget, gärna via mejl. Bifoga gärna underlag, till exempel bilder, som visar att plagget är förstörd samt kvitto eller kontoutdrag som styrker värdet på plagget.
Kommer ni inte överens om ersättningen kan du läsa mer under steget ”
Anmäl till ARN om du och företaget inte kommer överens” för att se hur du kan ta det vidare för prövning.
Misslyckad rengöring på grund av felaktiga tvättråd
Om det dåliga resultatet beror på att tvättråden är felaktiga eller otillräckliga kan det finnas möjlighet att klaga hos butiken där du köpt plagget. Men bara om det är mindre än tre år sedan du köpte det.
Mer om hur du reklamerar