Handla mat i butik

Lyssna

Du har rätt att reklamera felaktiga livsmedel. Tänk på att kontakta butiken direkt med ditt klagomål eftersom livsmedel ofta är färskvaror.

Tänk på det här

  • Det är priset i kassan som gäller.

  • Du har rätt att reklamera livsmedel.

  • Det är skillnad mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag.

Mer om dina rättigheter när du köper mat i butik

Du har rätt att reklamera livsmedel. Att reklamera betyder att du vänder dig till butiken för att klaga på ett fel.

Vanligtvis har du tre års reklamationsrätt och du ska reklamera varan senast två månader från att du upptäckte felet. Tänk på att många livsmedel är färskvaror och tiden för att klaga blir då betydligt kortare. Kontrollera därför varorna direkt och hör av dig till butiken omedelbart om något inte är bra eller om en förpackning är bruten.

Om butiken godkänner din reklamation ska de i första hand åtgärda felet, vilket brukar betyda att du får det felaktiga livsmedlet utbytt. Om det inte går att ersätta livsmedlet har du rätt att få pengarna tillbaka.

En reklamation ska inte kosta något för dig. Företaget ska ersätta dig för extra kostnader du drabbas av på grund av att varan är felaktigt. Du kan till exempel få ersättning för resekostnader om du behöver köra extra till butiken för att få varan utbytt. Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner på att klaga på felet. För att få ersättning ska du kunna visa vilka kostnader du drabbats av.

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt att erbjuda, vilket betyder att butiken kan bestämma vilka regler som ska gälla. Det innebär att en del butiker till exempel erbjuder 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls. För att veta vad som gäller behöver du fråga butiken innan du gör ditt köp.

Butiker ska ange jämförpris för en vara när det är lämpligt. Jämförpriset ska anges i det mått som används för varan, till exempel kilo, liter, meter eller något annat.

Jämförpris är till för att du som konsument lättare ska kunna jämföra pris. Exempelvis mellan olika affärer, förpackningar eller fabrikat. Det finns dock vissa undantag. Jämförpriser behöver till exempel inte finnas på:

  • förpackningar som innehåller 50 gram, 50 ml eller mindre
  • förpackningar som innehåller flera olika varor, till exempel färdiga måltider
  • förpackningar där försäljningspriset är det samma som jämförpriset

Om ett jämförpris inte har betydelse för produkten behöver varan heller inte ha ett jämförpris.

Du kan inte kräva att få köpa en vara till det pris som står på hyllkanten eller i en annons. Ibland blir det fel och det är först när du kommer till kassan som du och butiken kommer överens om priset. Du kan alltid avstå att köpa varan.

Rätt till ersättning

I vissa fall kan du ha rätt till ersättning för kostnader du haft på grund av det felaktiga priset i reklamen. Det kan till exempel vara kostnader för en onödig resa till butiken. Ta kontakt med butiken, gärna skriftligen, och förklara vad du vill ha ersättning för. Du måste kunna bevisa med kvitton eller liknande vilka kostnader du vill ha ersättning för.

Det är tillåtet att sälja livsmedel som passerat bäst före-datum. Maten går oftast att äta efter att bäst före-datum gått ut. Det är butiken som ansvarar för att de produkter som säljs är säkra.

Att sälja produkter som passerat sista förbrukningsdag är inte tillåtet. Denna märkning används för livsmedel som snabbt kan bli dåliga och som kan göra dig sjuk om du äter efter sista förbrukningsdag.

Läs mer om datummärkning på Livsmedelsverkets webbplats

Vid kortbetalning får butiken välja om de vill göra öresavrundning eller ta betalt för det exakta beloppet. Det finns en lag som styr hur öresavrundning får göras. Lagen säger att belopp i öretal ska avrundas till närmsta hundratal. Det innebär att belopp med slutsiffran 1 till 49 ska avrundas nedåt och belopp med slutsiffran 50 till 99 uppåt. Avrundningen får bara göras på det totala beloppet, inte på varje enskild vara.

Lagen som styr öresavrundning är dispositiv, vilket betyder att den går att avtala bort. Butiken kan alltså välja att följa bestämmelserna i lagen men kan också välja att ta betalt för det exakta beloppet.

Har du fått en skada på grund av ett livsmedel har du rätt att kräva skadestånd, det vill säga ersättning, för den merkostnad skadan innebär för dig. Det kan till exempel handla om ersättning för tandvård om du skadat en tand på något som inte ska finnas i livsmedlet.

Dina ersättningskrav ska vara skäliga. Du måste även kunna bevisa vilken skada du drabbats av. Du behöver dessutom kunna styrka kostnaden med exempelvis kvitto.

Om du förvarar maten rätt håller den längre. Det kan minska ditt matsvinn. En enkel tumregel är att ju kallare maten förvaras desto längre håller den. En bra temperatur är +4°C i kylskåpet och -18 °C i frysen.

Hos Livsmedelsverket kan du läsa om hur du bäst förvarar olika livsmedel, till exempel kött, mejeriprodukter och frukt och grönsaker.

Förvara maten rätt på Livsmedelsverkets webbplats

Misstänker du att du har blivit matförgiftad bör du kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret eller motsvarande i kommunen där butiken finns så snart som möjligt så inte fler drabbas.

Det är viktigt att du även berättar det för den som sålt livsmedlet. Ansvaret för att maten är säker att äta ligger hos butiken.

Läs mer om matförgiftning på Livsmedelsverkets webbplats

Som konsument ska du kunna hitta information om till exempel ursprungsland på förpackningen på vissa livsmedel.

Några av de livsmedel som ska ha märkning är frukt och grönsaker, fisk, samt vissa typer av nötkött.

Kravet på märkning finns för att handlare ska kunna identifiera och jämföra produkter, men också för att du ska få information om varorna.

Saknas förpackning är det istället butiken som ska ge informationen.

Tillsyn av märkning

Vanligtvis är det Livsmedelsverket som hanterar reglerna om hur livsmedel ska vara märkta. Märkning av färsk frukt och grönsaker ansvarar dock Jordbruksverket för.

Läs mer om ursprungsmärkning på Livsmedelsverket webbplats

Läs mer om märkning av frukt och grönt på Jordbruksverkets webbplats

Kommer du och butiken inte överens, och värdet på tvisten är minst 500 kronor, kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kan pröva ditt ärende kostnadsfritt. ARN lämnar sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas. De flesta följer ARN:s rekommendationer. Vanligtvis tar det cirka 6 månader för ARN att lämna ett utlåtande.

När du kontaktar ARN kan du styrka ditt ärende genom att presentera bevis. Spara därför kvittot och all skriftlig kontakt du har med butiken.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Är du osäker på vad du ska göra kan du alltid vända dig till oss på Hallå Konsument.

Kontakta Hallå Konsument

Många kommuner erbjuder också konsumentvägledning och kan i så fall ge dig stöd i ditt ärende:

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta konsumentvägledning i din kommun.

Konsumentverket är den myndighet som har tillsynen för marknadsföring och prisinformation. Om du anser att ett företag bryter mot reglerna om marknadsföring eller har felaktig prisinformation kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan gör inte att vi kan hjälpa dig i ditt specifika ärende, men kan leda till att vi inleder en granskning.

Läs mer om Prisinformationslagen

Läs mer om Marknadsföringslagen

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Fick du svar på din fråga?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 10 februari 2023