Regler för marknadsföring

Ibland är det svårt att veta vad som är marknadsföring och inte. Och även om du tydligt ser att det är en annons eller en reklamfilm påverkas du omedvetet av budskapen. Därför är det bra att ha koll på vad som är tillåtet och inte.

Det ska tydligt framgå att det är marknadsföring och vem som är avsändare

En grundläggande regel är att du alltid ska veta om att det rör sig om marknadsföring. Det innebär till exempel att en annons i en tidning inte får lura dig att tro att det är redaktionell artikel och att det tydligt ska framgå om ett inlägg i en blogg är sponsrad reklam. Det ska också framgå vem som står bakom marknadsföringen.

Allt som sägs ska vara sant och kunna bevisas

En annan grundläggande regel för marknadsföring och reklam är att allt som sägs måste vara sant. Alla påståenden måste vara sanna och kunna bevisas av företaget som står bakom budskapet.

Exempel på marknadsföring som inte är tillåten:

  • Löften om snabb viktminskning genom att äta till exempel piller är förbjudet. 
  • Förpackningar som innehåller mat får inte vara större än de behöver, så att du tror att de innehåller mer mat än de gör.
  • Marknadsföring av tobaks- och alkoholvaror är inte tillåten i svenska tv-kanaler.
  • Personer som spelar en framträdande roll i nyhetsprogram får inte uppträda i tv-reklam.
  • Det är förbjudet för företag som du inte har varit kund hos att skicka reklam via mejl eller sms som du inte har beställt.
  • Trakasserier, våld och hot är alltid förbjudet i marknadsföring.
  • Ord som ”billigast”, ”bäst”, ”gratis” och ”rea” får inte användas hur som helst.

Anmäl till Konsumentverket

Om du anser att ett företag bryter mot reglerna om reklam kan du anmäla det till Konsumentverket.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Relaterad information:

Marknadsföringslagen

Tipsa om sidan