Utsatt för ID-stöld

Lyssna

Om någon har tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeri. Då behöver du omgående vidta åtgärder.

1. Anmäl ID-stölden till polisen

Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation för anmäla ID-stölden. 

2. Kolla transaktioner hos din bank

Kontrollera dina konton, lån och bankkort. Det är viktigt att kolla att ingen har tagit kredit i ditt namn eller att det skett överföringar från ditt konto som du själv inte har godkänt, så kallade obehöriga transaktioner.  Om det har gjorts överföringar från ditt bankkonto som du inte känner igen, ska du omgående kontakta din bank. De kommer då utreda om och hur den obehöriga transaktionen har skett. 

3. Spärra personnumret hos kreditupplysningsföretagen

Om du spärrar personnumret hos kreditupplysningsföretagen och någon annan försöker att låna pengar i ditt namn, kommer företaget eller banken som bedragaren vill ta lån hos, inte att kunna göra en kreditupplysning. Det gör att bedragaren inte kan låna pengar i ditt namn. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar, så det räcker ofta att du spärrar din kreditupplysning hos ett av dem så hjälper de till att spärra hos de andra. 

Telefonnummer till de största kreditupplysningsföretagen:  

  • UC, telefon 08-670 00 00 

  • Bisnode, telefon 08-558 059 00 

  • Syna, telefon 040-258 500 

  • Creditsafe, telefon 031-725 50 00 

  • Decidas, telefon 031-730 67 00 

4. Bestrid felaktiga krav

Om du har fått en faktura eller betalningskrav för någonting som du själv inte har beställt måste du bestrida den, det vill säga protestera mot den. Det gör du genom att kontakta företaget som har skickat fakturan och förklara situationen.  

Läs mer om hur du gör för att bestrida faktura

5. Kontakta Skatteverket

Om du har blivit utsatt för en ID-stöld är det bra om du kontaktar Skatteverket för att kontrollera att ingen har ändrat din folkbokföringsadress. 

Källa: Konsumentverket

Granskad: 2 juli 2020