Utsatt för ID-stöld – gör så här
Har någon tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeri. Då behöver du omgående vidta åtgärder.
1. Anmäl ID-stölden till polisen
Ring 114 14 eller besök närmaste polisstation för anmäla ID-stölden.
2. Kolla transaktioner hos din bank
Kontrollera dina konton, lån och bankkort. Det är viktigt att kolla att ingen tagit kredit i ditt namn eller att det skett överföringar från ditt konto du själv inte godkänt, så kallade obehöriga transaktioner. Kontakta din bank direkt om det gjorts överföringar från ditt bankkonto du inte känner igen. De kommer då utreda om och hur den obehöriga transaktionen skett.
3. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen
Du kan spärra ditt personnumret hos kreditupplysningsföretagen. Försöker någon låna pengar i ditt namn kommer företaget eller banken bedragaren vill ta lån hos inte kunna göra en kreditupplysning. Det gör att bedragaren inte kan låna pengar i ditt namn.
De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar, så det räcker ofta att du spärrar din kreditupplysning hos ett av dem så hjälper de till att spärra hos de andra.
Lista över kreditupplysningsföretag på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats
4. Spärra ditt id-kort eller körkort
Spärra ditt id-kort eller körkort om du blivit av med det. Vänd dig till det företag eller den myndighet som utfärdat kortet.
5. Bestrid felaktiga krav
Har du fått en faktura eller betalningskrav för något du inte beställt måste du protestera mot fakturan eller kravet. Det gör du genom att kontakta företaget som skickat fakturan och förklara situationen.
Har någon tagit lån i ditt namn kan du läsa mer om hur du gör på konsumenternas.se.
Så gör du om du råkat ut för ett lånebedrägeri på konsumenternas.se
6. Kontakta Skatteverket
Har du blivit utsatt för en ID-stöld bör du kontakta Skatteverket för att kontrollera att ingen ändrat din folkbokföringsadress.
Identitetsintrång på Skatteverkets webbplats
7. Kontakta Svensk adressändring
Kontrollera hos Svensk adressändring att det inte gjorts någon eftersändning av din post.
Källa: Konsumentverket
Granskad: 28 mars 2024
Har du nytta av innehållet på den här sidan?