Utsatt för ID-stöld – gör så här

Om någon har tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeri. Då behöver du omgående vidta åtgärder.

1. Anmäl ID-stölden till polisen

Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation för anmäla ID-stölden. 

2. Kolla transaktioner hos din bank

Kontrollera dina konton, lån och bankkort. Det är viktigt att kolla att ingen har tagit kredit i ditt namn eller att det skett överföringar från ditt konto som du själv inte har godkänt, så kallade obehöriga transaktioner.  Om det har gjorts överföringar från ditt bankkonto som du inte känner igen, ska du omgående kontakta din bank. De kommer då utreda om och hur den obehöriga transaktionen har skett. 

3. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen

Om du spärrar personnumret hos kreditupplysningsföretagen och någon annan försöker att låna pengar i ditt namn, kommer företaget eller banken som bedragaren vill ta lån hos, inte att kunna göra en kreditupplysning. Det gör att bedragaren inte kan låna pengar i ditt namn. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar, så det räcker ofta att du spärrar din kreditupplysning hos ett av dem så hjälper de till att spärra hos de andra. 

Lista över kreditupplysningsföretag på Integritets­skydds­myndighetens (IMY) webbplats

4. Bestrid felaktiga krav

Om du har fått en faktura eller betalningskrav för något du själv inte har beställt måste du bestrida den, det vill säga protestera mot den. Det gör du genom att kontakta företaget som har skickat fakturan och förklara situationen.  

Läs mer om hur du bestrider en faktura

5. Kontakta Skatteverket

Om du har blivit utsatt för en ID-stöld är det bra om du kontaktar Skatteverket för att kontrollera att ingen har ändrat din folkbokföringsadress. 

Läs mer på Skatteverkets webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 28 mars 2024