The victim of ID theft - this is what you do

Utsatt för ID-stöld - Engelska

If someone has taken out a loan, purchased products or signed a contract in your name without your knowledge, you are the victim of ID theft and fraud. You then need to take action immediately.

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

1. Report the ID theft to the police

Call 114 14 or go to your nearest police station to report the ID theft.

2. Check transactions with your bank

Check your accounts, loans and bank card. It is important to make sure that no one has taken out credit in your name or that there have been transfers from the account that you have not approved, so called unauthorised transactions. If there have been transfers from your bank account that you do not recognize, you must contact your bank immediately. They will then investigate if and how the unauthorized transaction took place.

3. Block your personal identity number with the credit card companies

If you block your personal identity number whit the credit reference agencys  and someone tries to borrow money in your name, the company or bank that the scammer wants to take out a loan with will not be able to do a credit check.  This makes it more difficult for fraudsters to borrow money in your name. The major credit reference agencys collaborate, so most often it is enough that you block your credit card information with one of them and they will help to block it at the other companies. List of credit reference agencys at the Swedish Authority for Privacy Protection's (MY) website (in Swedish)

4. Contest incorrect claims

If you have received an invoice or a demand for payment for something that you did not order you need to contest it, in other words protest against it. You do this by contacting the company that sent the invoice and explain the situation. Read more about how to contest an invoice

5. Contact the Swedish Tax Agency

If you are the victim of an ID theft, you are advised to contact the Swedish Tax Agency to make sure that no one has changed your registered national address.

Om någon har tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeri. Då behöver du omgående vidta åtgärder.

1. Anmäl ID-stölden till polisen

Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation för anmäla ID-stölden.

2. Kolla transaktioner hos din bank

Kontrollera dina konton, lån och bankkort. Det är viktigt att kolla att ingen har tagit kredit i ditt namn eller att det skett överföringar från ditt konto som du själv inte har godkänt, så kallade obehöriga transaktioner. Om det har gjorts överföringar från ditt bankkonto som du inte känner igen, ska du omgående kontakta din bank. De kommer då utreda om och hur den obehöriga transaktionen har skett.

3. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen

Om du spärrar personnumret hos kreditupplysningsföretagen och någon annan försöker att låna pengar i ditt namn, kommer företaget eller banken som bedragaren vill ta lån hos, inte att kunna göra en kreditupplysning. Det gör det svårare för bedragare att låna pengar i ditt namn. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar, så det räcker ofta att du spärrar din kreditupplysning hos ett av dem så hjälper de till att spärra hos de andra. Lista över kreditupplysningsföretag på Integritets­skydds­myndighetens (IMY) webbplats

4. Bestrid felaktiga krav

Om du har fått en faktura eller betalningskrav för något du själv inte har beställt måste du bestrida den, det vill säga protestera mot den. Det gör du genom att kontakta företaget som har skickat fakturan och förklara situationen. Läs mer om hur du bestrider en faktura

5. Kontakta Skatteverket

Om du har blivit utsatt för en ID-stöld är det bra om du kontaktar Skatteverket för att kontrollera att ingen har ändrat din folkbokföringsadress.

Fäll ihop

Source: Konsumentverket

Proofread: 28 March 2024