Onlinespel och spelbolag – tips vid problem

Onlinespel, lotterier, casinospel och betting är bara några exempel på olika typer av spel om pengar. Det är bra att kolla upp spelbolaget innan du börjar spela. Du kan anmäla ett spelbolag som bryter mot reglerna.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tänk på det här vid onlinespel

  • Kolla alltid upp spelbolaget. Har företaget inte en godkänd spellicens i Sverige kan det innebära att du har ett sämre konsumentskydd.

  • Lämna aldrig ut dina kort- och kontouppgifter om du känner dig misstänksam mot företaget.

  • Får du inte ut dina vinstpengar? Börja med att läsa spelbolagets användarvillkor för att se vilka regler som gäller.

  • Tror du att ett spelbolag bryter mot reglerna i spellagen? Då är det viktigt att du informerar Spelinspektionen.

Tips och hjälp kring onlinespel

Det finns flera saker du kan göra för att kolla upp företaget du tänker spela hos.

Har spelbolaget svensk licens?

Börja gärna med att se om bolaget har svensk spellicens. Ett företag med licens måste följa den svenska spellagen. Lagen ställer bland annat krav på hur företaget får marknadsföra sig. Du ska även kunna stänga av dig från spel när du vill.

Spelinspektionen utfärdar licenserna och har en lista över godkända spelbolag.

Kontrollera om spelbolaget har licens på Spelinspektionens webbplats

Om bolaget inte har licens

Spelbolag som saknar svensk spellicens får inte rikta sig mot svenska marknaden. De får bland annat inte:

  • ha en webbplats med svensk text
  • erbjuda insättningar och vinster i svensk valuta
  • marknadsföra sig mot den svenska marknaden.

Det är inte olagligt att spela hos ett företag som saknar svensk licens, men du har inte samma skydd. Du kan även behöva betala skatt på vinster.

Företag som riktar sig till den svenska marknaden utan att ha licens kan förbjudas att bedriva spelverksamhet i Sverige.

Kolla om företaget har förbud mot att bedriva spelverksamhet på Spelinspektions webbplats

Vad säger andra om företaget?

Sök på spelbolagets namn för att se vad andra säger. Ofta går det att hitta sidor där andra lämnat omdömen. Du kan också kolla om spelbolaget finns på sociala medier. Där brukar det gå att lämna omdömen och kommentarer.

Du kan även söka efter anmälningar i Konsumentverkets diarium, för att se om andra upplever problem med särskilda spelbolag. Konsumentverket kontrollerar bland annat att företag följer de regler som finns kring marknadsföring. Den som tycker att företag marknadsför sig på ett felaktigt sätt kan anmäla det till Konsumentverket. Men tänk på att en anmälan inte behöver betyda att spelbolaget brutit mot några regler.

Sök i Konsumentverkets diarium

Spelbolag som har fått varningar

Hos Spelinspektionen kan du läsa om spelbolag som till exempel har fått varningar, förelägganden eller sanktionsavgifter.

Beslut om ingripanden på Spelinspektionens webbplats

Lotterier, onlinespel, betting och andra typer av spel är undantagna från lagen som ger dig ångerrätt. Du har alltså inte rätt att ångra dig när du tackat ja till eller på något annat sätt ingått ett avtal om spel. Det gäller oavsett vilket sätt du ingick avtalet på.

Inget skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Var särskilt vaksam om en telefonförsäljare ringer och erbjuder dig att testa någon form av spel. Oftast behöver telefonförsäljare få ett skriftligt godkännande från dig, men den regeln gäller inte spel och lotterier. Det innebär att du ingår ett bindande avtal när du tackar ja till spel eller lotterier via telefon.

Är du och företaget oense om att du tackat ja?

Påstår företaget att du tackat ja behöver företaget kunna bevisa det. Du kan fråga vilket underlag företaget har som visar att du tackat ja.

Många företag väljer att spela in samtalet. Du har rätt att begära ut inspelningen. Då kan du själv lyssna och bedöma om det framgår att du tackade ja till avtalet.

Företag kan inte kräva att du säger upp en prenumeration på ett visst sätt, till exempel genom att ringa. Du kan välja det sätt som passar dig. Men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen.

Tänk på att du måste betala under eventuell bindningstid och uppsägningstid.

Du ska kunna bevisa att du sagt upp avtalet

Hävdar du att du sagt upp avtalet behöver du kunna bevisa det. Det enklaste sättet att bevisa detta är att kontakta företaget skriftligen.

Du kan till exempel skicka ett mejl med din uppsägning. Skickar du brev kan du spara en kopia eller fotografera brevet och skicka det rekommenderat. Be gärna företaget att skicka en bekräftelse på att de mottagit din uppsägning.

Var tydlig med vad du vill göra när du kontaktar företaget. Det gäller särskilt om du har flera prenumerationer hos samma företag.

Fått en faktura fast du sagt upp avtalet?

Får du en faktura efter att din bindningstid och uppsägningstid löpt ut kan du bestrida fakturan, alltså protestera mot den.

När du bestrider en faktura är det viktigt att du kontaktar företaget skriftligen. Då kan du bevisa att du protesterat och inte bara struntat i att betala. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du brev är det bra om du skickar brevet rekommenderat. Kom ihåg att fota eller ta en kopia.

Du behöver inte skicka med fakturan när du bestrider. Vill du skicka fakturan till företaget bör du skicka en kopia och behålla originalet själv.

Mer om att bestrida en faktura

Spelbolaget måste skriftligen informera dig om varför de stängt ditt konto. Har du pengar kvar på kontot ska de betalas ut inom fem vardagar från det att kontot stängdes.

I vissa situationer kan du inte kräva att få ut eventuella vinster, utan bara det som är kvar av dina insättningar. Det gäller om stängningen beror på något av följande:

  • Du har lämnat felaktiga uppgifter om dig själv eller trots uppmaning från spelbolaget inte lämnat dokumentation som styrker de uppgifter du lämnade vid registreringen.
  • Du har stängts av från spel på grund av misskötsamhet.

Har spelbolaget stängt kontot på felaktiga grunder och inte betalar ut dina pengar? Läs mer under ”Så kan du lösa din tvist med spelbolaget”.

När vinster inte betalas ut kan det bero på att spelbolaget tycker att du inte lämnat tillräckligt med uppgifter. Spelbolag måste säkerställa att din identitet överensstämmer med innehavaren av bankkontot du använder. 

Vilka handlingar spelbolaget behöver ska stå i spelbolagets användarvillkor och regler. Det varierar mellan spelbolagen vilka uppgifter som begärs in i samband med utbetalning av vinster eller innestående pengar på spelkonton.

Har spelbolaget fått in underlaget de begär men betalar ändå inte ut dina pengar? Läs mer under ”Så kan du lösa din tvist med spelbolaget”.

Ett spelbolag utan svensk spellicens får inte rikta sig mot svenska marknaden.

Det innebär att spelbolaget inte får

  • ha en webbplats med svensk text
  • erbjuda insättningar och vinster i svensk valuta
  • marknadsföra sig mot den svenska marknaden.

Det är inte olagligt att spela hos ett företag som saknar svensk licens, men du har inte samma skydd. Du kan även behöva betala skatt på vinster.

Kontrollera om spelbolaget har licens på Spelinspektionens webbplats

Kontakta Spelinspektionen

Informera Spelinspektionen om du har problem med ett olicensierat spelbolag.

Tips från allmänheten är viktigt för Spelinspektionens tillsynsarbete. De driver processer mot spelbolag med tips och anmälningar från allmänheten som underlag. Men de utreder inte enskilda ärenden. De avgör alltså inte tvisten mellan dig och spelbolaget.

Lämna ett tips på Spelinspektionens webbplats

Vill du få en prövning i ditt enskilda ärende? Läs mer under "Så kan du lösa din tvist med spelbolaget".

Ett spelbolag med svensk spellicens måste skydda konsumenter mot överdrivet spelande och vara behjälpliga för att minska konsumenters spelande. Spelbolaget måste till exempel informera om vilken hjälp som finns och hur du får tillgång till hjälpen.

På Spelpaus.se kan du stänga av dig från allt spel som kräver registrering hos de spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige. Avstängningen innebär även att spelbolagen inte får skicka direktreklam till dig.

Spelpaus webbplats

Låter ett licenserat spelbolag dig spela trots att du stängt av dig via Spelpaus? Då kan du anmäla det till Konsumentverket och Spelinspektionen.

Marknadsföring av spel ska vara måttfull. Reklam som inte är måttfull kan till exempel vara påståenden som ger intryck av att chansen att vinna är större än den faktiskt är eller påståenden som uppmanar till spel.

Marknadsföringen får inte heller riktas särskilt till personer under 18 år eller direkt till någon som stängt av sig från spel.

Det är bara tillåtet att göra reklam för spel som har licens i Sverige. 

Konsumentverket och Spelinspektionen har ett delat tillsynsansvar.

Konsumentverkets ansvarsområden:

  • Måttfull marknadsföring. Spelbolagets reklam ska vara måttfull. Marknadsföringen får inte riktas särskilt till personer under 18 år.
  • Direktreklam vid avstängning. Marknadsföringen får inte riktas direkt till en spelare som stängt av sig från spel. Reklamen får inte heller riktas till en spelare som sagt upp sitt spelkonto om inte spelaren i samband med uppsägningen aktivt godkänt det.
  • Informationsskyldighet kring ålder och stödlinje. Vid marknadsföring av spel ska det finnas tydlig information om lägsta ålder för att få spela. Kontaktuppgifter till Spelpaus ska anges.
  • Reklamprislotterier. Marknadsföring för reklamprislotterier får inte riktas särskilt till barn och unga och måste uppfylla kravet på måttfullhet.

Spelinspektionens ansvarsområden:

  • Informationsskyldighet om spel. Spelbolaget ska hålla all viktig information om spelet, spelets vinstmöjligheter och regler lättillgänglig för spelare.
  • Bonuserbjudanden. Spelbolaget får bara erbjuda eller lämna bonus vid det första tillfället en spelare spelar på något av bolagets spel.
  • Sponsring. Logotyper och namn på spelprodukter eller speltjänster får inte finnas på produkter som kommer användas av personer under 18 år.

Gör en anmälan via Konsumentverkets webbplats

Lämna ett tips via Spelinspektionens webbplats

Både Konsumentverket och Spelinspektionen utövar tillsyn mot spelbolag, men har lite olika ansvarsområden.

Anmäla spelbolag till Konsumentverket

Tycker du att ett spelbolag bryter mot reglerna kan du anmäla det till Konsumentverket. Det kan till exempel handla om att:

  • du stängt av dig från spel men ändå får reklam från spelbolag
  • spelbolaget har otydliga eller orimliga avtalsvillkor
  • spelbolaget marknadsför sig på ett felaktigt eller olämpligt sätt
  • ett spelbolag utan licens marknadsfört sig mot den svenska marknaden.

Konsumentverket utreder eller avgör inga enskilda fall mellan företag och konsumenter, men anmälningar är viktiga för vårt tillsynsarbete.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Tipsa Spelinspektionen

Tror du att ett spelbolag bryter mot reglerna i spellagen? Då är det viktigt att du informerar Spelinspektionen om det. Det kan till exempel handla om att:

  • du stängt av dig från spel men ändå får spela
  • du stängt av dig från spel men får reklam från spelbolag
  • ett spelbolag utan licens har marknadsfört sig mot den svenska marknaden
  • du fått flera bonusar från ett och samma spelbolag eller att spelbolaget ger bonus när du spelat ett tag
  • du inte får ut din vinst från spelbolaget.

Information, klagomål och synpunkter kan användas som underlag i Spelinspektionens tillsynsarbete. Spelinspektionen kan lyfta frågor i större sammanhang men utreder inte enskilda ärenden. De avgör alltså inte tvisten mellan dig och spelbolaget.

Lämna ett tips på Spelinspektionens webbplats

Kommer du och företaget inte överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende:

  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till spelbolaget första gången.
  • Summan som du och spelbolaget är oense om är 1000 kronor eller mer.
  • Spelbolaget har sagt helt eller delvis nej till dina krav, eller inte svarat dig. Har du inte fått svar från företaget behöver det ha gått 30 dagar innan du kan anmäla till ARN. Anmäler du tidigare avslås din anmälan.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Avgöra ärendet i domstol

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol, men det är inte kostnadsfritt. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan dessutom behöva betala rättegångskostnader.

Avgör tvisten i domstol

Källa: KonsumentverketSpelinspektionen

Granskad: 16 februari 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.