Köp av ID-skydd

ID-skydd är en tjänst som hjälper dig om du blivit utsatt för ID-stöld. Men tjänsten kan inte förhindra en ID-stöld. ID-skydd säljs ofta via telefonförsäljning. Då kan du ångra köpet i 14 dagar.

ID-skydd – tänk på det här

  • ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld, men kan hjälpa dig om det inträffar. 

  • ID-skydd ingår ibland i din hemförsäkring. 

  • Du kan ångra köpet av ID-skydd i 14 dagar om du köpt det över telefon. 

  • Har du tackat ja till ett ID-skydd i telefon, måste du också bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att köpet ska gälla.  

Bra att veta om ID-skydd

ID-skydd innebär att du kan få hjälp om du skulle drabbas av en ID-stöld. En ID-stöld är när någon använder dina personuppgifter utan att du vet om det, till exempel för att ta lån eller köpa saker i ditt namn.

Ett ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld. Men om du har ett ID-skydd kan du få råd och juridiskt stöd om du blir utsatt för en ID-stöld.

Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika företag som säljer tjänsten. Läs alltid igenom villkoren noggrant för att se vad tjänsten innebär och vad du betalar för.

Det är vanligt att företag som säljer ID-skydd inleder telefonsamtalet med att säga att dina personuppgifter ligger ute på nätet, och att du därför bör teckna ett ID-skydd.

Idag är det möjligt att hitta personnummer via olika webbplatser och tjänster på nätet. Det är inte konstigt och inte heller olagligt.

Att ett företag säger att dina personuppgifter ligger ute på nätet behöver inte innebära att du har blivit drabbad av en ID-stöld eller Id-kapning. Det är vanligt att personuppgifter finns på nätet idag. Företag kan ibland använda denna information som ett knep för att få dig att köpa ett ID-skydd.

Om du har en hemförsäkring har du i många fall också ett ID-skydd. I många hemförsäkringar ingår det nämligen. Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika försäkringsbolag.

Om du funderar på att köpa ID-skydd, tänk först igenom detta:

  • Erbjuder din hemförsäkring redan någon form av ID-skydd och vad omfattar den? Det finns oftast ingen anledning att försäkra sig dubbelt genom att köpa ytterligare en tjänst.
  • Vad erbjuder tjänsten du funderar på att köpa? Ibland är det sådant man enkelt själv kan göra, till exempel spärra kort.
  • Misstänker du att din identitet har kapats? Då kan du själv spärra ditt personnummer via de flesta kreditupplysningsbolag som till exempel UC.
  • Verkar företaget seriöst? Gå igenom webbplatsen och se efter om det finns tydlig kontaktinformation, organisationsnummer, tydliga och rimliga villkor med mera.
  • Vad tycker andra konsumenter om företaget? Med en sökning på internet kan du ibland ta reda på om de verkar nöjda eller skeptiska.

Läs mer om hemförsäkringar och vad som ingår på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Blir du uppringd av ett företag och tackar ja till ett ID-skydd, måste du bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska vara giltigt. Utan en skriftlig bekräftelse finns det inget giltigt avtal. Då har du inga skyldigheter mot företaget.

Hur ska ett skriftligt godkännande gå till?

Ett skriftligt godkännande ska ske efter samtalet, men kan se ut på olika sätt.

Du kan till exempel:

  • skriva under ett papper som du får hemskickat
  • godkänna avtalet elektroniskt via e-post eller sms
  • godkänna avtalet via bank-ID.

Företaget måste kunna bevisa att du har godkänt avtalet skriftligt, och att det skedde efter samtalet. Kan företaget inte bevisa det är du inte skyldig att betala.

Fått faktura utan skriftligt avtal

Får du en faktura från företaget som erbjudit dig att köpa ID-skydd, behöver du bara betala om ni har ett giltigt avtal.

Har du inte bekräftat avtalet skriftligt efter telefonsamtalet, är du inte skyldig att betala fakturan. Kontakta istället företaget och bestrid fakturan, det vill säga protestera mot den.

Hur du bestrider en faktura

Har du blivit uppringd av ett företag och tackat ja till ett ID-skydd? Då har du enligt lag rätt att ångra köpet i 14 dagar från det att du ingick avtalet.

Hur du ångrar ditt köp

Det finns saker du själv kan göra för att minska risken för att bli utsatt för en ID-stöld.

Spärra din adress

Vid ID-stöld kan bedragare ändra din folkbokföringsadress. Till exempel för att kunna beställa varor i ditt namn och skicka dem till en annan adress. Du kan förhindra detta genom att spärra din adress så att endast du, med hjälp av e-legitimation, kan ändra adressen.

Spärra din adress på Skatteverkets webbplats

Lämna aldrig ut dina bank- eller personuppgifter

Var alltid försiktig med att lämna ut personuppgifter och bankuppgifter till andra. Lämna aldrig ut dina kortuppgifter om du inte ska köpa något. Skriv inte in kortuppgifter i mejl eller webbformulär. Lämna heller aldrig ut dina koder och inloggningsuppgifter till någon annan.

Ha koll på ditt bankkonto. Kontrollera med jämna mellanrum att det inte finns några transaktioner du inte känner igen. Kontakta din bank om något ser konstigt ut.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 15 mars 2024