Köp av ID-skydd

Lyssna

ID-skydd är en tjänst som hjälper dig om du har blivit utsatt för ID-stöld, men tjänsten kan inte förhindra en ID-stöld. ID-skydd säljs ofta via telefonförsäljning, vilket innebär att du kan ångra köpet i 14 dagar.

Tänk på det här

  • ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld, men kan hjälpa dig om det inträffar. 

  • ID-skydd ingår ibland i din hemförsäkring. 

  • Du kan ångra köpet av ID-skydd i 14 dagar om du köpt det över telefon. 

  • Om du har tackat ja till ett ID-skydd i telefon, måste du också bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska gälla.  

Bra att veta om ID-skydd

ID-skydd innebär att du kan få hjälp om du skulle drabbas av en ID-stöld, det vill säga när någon använder dina personuppgifter utan att du vet om det, exempelvis för att ta lån eller köpa saker i ditt namn.

Ett ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld, men om du har ett ID-skydd kan du få råd och juridiskt stöd om du har blir utsatt för en ID-stöld.

Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika företag som säljer tjänsten. Därför är det viktigt att alltid läsa igenom villkoren noggrant för att se vad tjänsten innebär och vad du betalar för.

Läs mer om ID-skydd på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplatsExtern länk

Det är vanligt att företag som säljer ID-skydd inleder telefonsamtalet med att säga att dina personuppgifter ligger ute på nätet, och att du därför bör teckna ett ID-skydd.

Idag är det möjligt att hitta personnummer via olika webbplatser och tjänster på nätet. Det är inte konstigt och inte heller olagligt.

Att ett företag säger att dina personuppgifter ligger ute på nätet behöver inte innebära att du har blivit drabbad av en IT-stöld eller kapad. Det är vanligt att personuppgifter finns på nätet idag. Företag kan ibland använda denna information som ett knep för att få dig att köpa ett ID-skydd.

Om du har en hemförsäkring har du i många fall också ett ID-skydd. I många hemförsäkringar ingår det nämligen. Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika försäkringsbolag.

Om du funderar på att köpa ID-skydd, tänk först igenom detta:

  • Erbjuder din hemförsäkring redan någon form av ID-skydd och vad omfattar den? Det finns oftast ingen anledning att försäkra sig dubbelt genom att köpa ytterligare en tjänst.
  • Vad erbjuder tjänsten du funderar på att köpa? Ibland är det sådant man enkelt själv kan göra, till exempel spärra kort.
  • Misstänker du att din identitet har kapats? Då kan du själv spärra ditt personnummer via de flesta kreditupplysningsbolag som till exempel UC.
  • Verkar företaget seriöst? Gå igenom webbplatsen och se efter om det finns tydlig kontaktinformation, organisationsnummer, tydliga och rimliga villkor med mera.
  • Vad tycker andra konsumenter om företaget? Med en sökning på internet kan du ibland ta reda på om de verkar nöjda eller skeptiska.

Om du blir uppringd av ett företag och tackar ja till ett ID-skydd, måste du bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska vara giltigt. Utan en skriftlig bekräftelse finns det inget giltigt avtal, och du har inga skyldigheter mot företaget.

Hur ska ett skriftligt godkännande gå till?

Ett skriftligt godkännande ska ske efter samtalet, men kan se ut på olika sätt. Du kan till exempel:

  • Skriva under ett papper som du får hemskickat.
  • Godkänna avtalet elektroniskt via e-post eller sms.
  • Godkänna avtalet via bank-ID.

Företaget måste kunna bevisa att du har godkänt avtalet skriftligt, och att det skedde efter samtalet. Om företaget inte kan bevisa det, är du inte skyldig att betala någonting.

Fått faktura utan skriftligt avtal

Om du får en faktura från företaget som erbjudit dig att köpa ID-skydd, behöver du bara betala om ni har ett giltigt avtal.

Har du inte bekräftat avtalet skriftligt efter telefonsamtalet, så är du inte skyldig att betala fakturan. Kontakta istället företaget och bestrid fakturan, det vill säga protestera mot den.

Läs mer om hur du kan bestrida en faktura

Om du har blivit uppringd av ett företag och tackat ja till ett ID-skydd har du enligt lag rätt att ångra köpet i 14 dagar.

Läs mer om hur du ångrar ditt köp

Det finns saker du själv kan göra för att minska risken för att bli utsatt för en ID-stöld.

Spärra din adress och ditt personnummer

Vid ID-stöld kan bedragare ändra din folkbokföringsadress för att till exempel kunna beställa varor i ditt namn och skicka dem till en annan adress. Du kan förhindra detta genom att spärra din adress så att endast du, med hjälp av e-legitimation, kan ändra adressen.

Spärra din adress på Skatteverkets webbplats.Extern länk

Du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. En spärr innebär att andra hindras från att ta lån i ditt namn, eftersom företagen inte kan göra en kreditupplysning. De stora kreditupplysningsföretagen samarbetar, så det räcker ofta att du spärrar din kreditupplysning hos ett av dem.

Telefonnummer till de största kreditupplysningsföretagen:

  • UC tel 08-670 00 00
  • Bisnode tel 08-558 059 00
  • Syna tel 040-258 500
  • Creditsafe tel 031-725 50 00
  • Decidas tel 031-730 67 00

Lämna aldrig ut dina bank- eller personuppgifter

Var alltid försiktig med att lämna ut personuppgifter och bankuppgifter till andra. Lämna aldrig ut dina kortuppgifter om du inte ska köpa någonting. Skriv inte in kortuppgifter i mejl eller webbformulär. Lämna heller aldrig ut dina koder och inloggningsuppgifter till någon annan.

Försök ha koll på ditt bankkonto. Kontrollera med jämna mellanrum att det inte finns några transaktioner som du inte känner igen. Om någonting ser konstigt ut bör du kontakta din bank.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 2 juli 2020