Hemförsäljning

Hemförsäljning är när du blir kontaktad av en säljare i ditt hem. Det finns regler för hemförsäljning som skyddar dig. Reglerna står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Företagen måste följa dessa regler. Du har till exempel oftast 14 dagars ångerrätt.

Det här gäller vid hemförsäljning

  • Du har enligt lag oftast 14 dagar på dig att ångra köpet. Företaget måste informera dig om detta.

  • Vid hemförsäljning har du ingen ångerrätt om det sammanlagda värdet för varorna är mindre än 400 kronor.

  • Företaget ska ge dig information och en ångerblankett i pappersform. Går du med på det, kan företaget istället ge informationen i "annan läsbar och varaktig form". Det kan till exempel vara i ett mejl.

  • Du kan anmäla aggressiv eller olämplig hemförsäljning till Konsumentverket.

Välj vad du vill läsa mer om

Vid avtal utanför affärslokaler ska du få information kring avtalet i en handling. Men om du går med på det kan det vara i en annan "läsbar och varaktig form", till exempel i ett mejl.

Företaget ska även ge dig en kopia av ett undertecknat avtal eller en bekräftelse på avtalet.

När du köpt något av ett företag via hemförsäljning har du ofta ångerrätt i 14 dagar. Men det finns några undantag.

Exempel på undantag när du inte har ångerrätt:

  • Varor som har ett sammanlagt värde på mindre än 400 kronor.
  • Varor som har bruten försegling och inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel underkläder.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
  • En specialtillverkad vara som tillverkats utifrån din beskrivning.

Ibland kan du också ha ångerrätt under en längre period. Det gäller om företaget inte gett dig all information om ångerrätten.

Vid hemförsäljning ska du få information om din rätt att ångra dig i en handling. Men om du samtycker till det kan du få det i en annan "läsbar och varaktig form". Till exempel i ett mejl.

Ta reda på om du har ångerrätt i just ditt fall på vår sida om ångerrätt.

Ångerrätt – då kan du ångra köpet

Försäljare ska respektera om du på något sätt uppger att du inte vill ha försäljning via dörrknackning.

Du kan till exempel meddela företag att du inte vill att de kontaktar dig genom dörrförsäljning. Mejla då aktuellt företag och informera dem att du inte vill att de säljer varor eller tjänster till dig genom hembesök.

Företag bör också följa om du satt upp en skylt på din dörr eller brevlåda där det står "Nej tack till säljbesök" eller liknande. Kom ihåg att till exempel en skylt med "Nej tack till reklam" inte är samma sak. Då tackar du nej till reklam i din brevlåda.

Har du inte tackat ja eller köpt något av företaget, men ändå fått en faktura? Eller har du köpt något av företaget men tycker att fakturan inte stämmer?

Då kan du bestrida hela eller delar av fakturan genom att du skriftligen kontaktar företaget och protesterar mot den.

Så här bestrider du en faktura

Tycker du att ett företag bryter mot reglerna? Då kan du tipsa oss på Konsumentverket om det genom att göra en anmälan.

Det kan till exempel handla om att:

  • företaget inte gett dig tillräcklig information om ångerrätten
  • företaget varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten
  • företagets säljmetod är aggressiv eller olämplig (till exempel om företaget medvetet lämnar felaktig information eller försöker lura dig).

Vi utreder eller avgör inga enskilda fall mellan företag och konsumenter, men anmälningar är viktiga för vårt arbete.

Anmäl till Konsumentverket på konsumentverket.se

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 23 maj 2024