Konsumentvägledning Gällivare

För dig som bor i Gällivare kommun.

Konsumentvägledning för Gällivare kommun. Ger dig som konsument förköpsrådgivning, förebyggande konsumentrådgivning, hjälp till självhjälp vid reklamationer och tvistlösning mm.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Kan medla mellan konsument och företagare
  • Hjälper till i samband med privatköp
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Telefon:

0970-818 273

Telefontider:

Tillgänglig via telefon Måndag-Fredag mellan 08:30-16:00, är vi upptagna i möten lämna ett meddelande i växeln eller försök igen senare.
Förkortad öppentider till mån-ons från v25 till v32. Semesterstängt v28-v30.

Postadress:

Tingshusgatan 8-10
98281 Gällivare

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.