Konsument Uppsala

För dig som bor i Uppsala kommun.

På Konsument Uppsala kan du som bor i Uppsala kommun få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden. Du kan ringa, mejla eller besöka oss på Stadshuset i Uppsala.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Vi har ändrade öppettider för vår drop-in under perioden 15/7 - 16/8. Under denna period har vi öppen mottagning för kortare besök: tisdag 13.00 - 16.00 och torsdag 09.00 - 12.00. Observera att vi har semesterstängt v 30 och 31.

Besöksadress

Stadshusgatan 2
75321 Uppsala

Besökstider

Öppen mottagning för kortare besök: Måndag och tisdag 13-16, onsdag och torsdag 9-12

Telefon:

018 727 18 20

Telefontider:

Inga bestämda telefontider.

Postadress:

Uppsala kommun, Konsument Uppsala
75375 Uppsala

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.