Konsument Ljungby-Emmaboda

För dig som bor i Emmaboda kommun.

Konsument Ljungby ger dig som konsument i Emmaboda kommun vägledning om dina rättigheter och skyldigheter före och efter köp av varor och tjänster. Vi agerar inte ombud och tar inte över ditt ärende. Vi kan utföra viss medling, alltså kontakta företaget för att ställa frågor om situationen. Vi hjälper också företagare med enklare frågor. Vi välkomnar dig som bor i följande kommuner att höra av dig via telefon, e-post eller brev: Ljungby, Markaryd, Emmaboda och Torsås.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Kan medla mellan konsument och företagare
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Begränsade öppettider under sommaren. Helt stängt vecka 25-26 samt vecka 29-31.

Telefon:

0372-78 90 00 vxl

Telefontider:

Måndag - fredag 8-16.

Postadress:

Olofsgatan 9
34183 Ljungby

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.