Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Får jag tillbaka pengarna för frakten när jag ångrar mig?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har ångrat köpet och vill skicka tillbaka min vara. Jag har betalat 200 kronor för varan plus 39 kronor i frakt när företaget skickade varan till mig. Företaget säger att jag får ångra mig och att jag ska stå för returfrakten. De säger däremot att jag bara har rätt att få tillbaka pengarna för varan och inte de 39 kronor jag betalat i frakt.

Jag kan betala returfrakten men vill ha tillbaka de pengar som jag betalat, alltså 239 kronor. Har jag rätt att få tillbaka pengar även för frakten?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Ja, du har rätt att få tillbaka pengarna för frakten som du betalat när företaget skickade varan till dig. Det står i lagen som reglerar ångerrätten.

Om du ångrat dig inom 14 dagar från det att du tog emot din vara ska du få tillbaka hela beloppet som du har betalat, alltså 239 kronor. Du har rätt att få tillbaka pengarna senast 14 dagar från det att företaget tog emot din vara.

Däremot stämmer det att du kan behöva stå för returfrakten för att skicka tillbaka varan om det står i företagets villkor.


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Om returen beror på falsk marknadsföring där bilder från säljaren visar en helt annorlunda produkt än den som levererats - har jag då rätt att kräva återbetalning av inköpskostnad och även mitt utlägg för returfrakt?

Mats

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mats,

Tack för din fråga!

Ja, det stämmer att du inte behöver betala för returfrakten om det finns ett fel på din vara och du reklamerar till företaget. Du ska inte få några extra utgifter vid en reklamation.

Vad kan du kräva vid en reklamation:

  1. Du får felet åtgärdat eller får en ny likvärdig vara. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. 
  2. Du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
  3. Du får häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka. Ska varan skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Normalt sett har företaget två försök på sig att avhjälpa felet innan du kan argumentera för en hävning.
Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag vill gärna ha ett klargörande av första frågan här, där företaget tydligen "bara" har sagt att de inte återbetalar den ursprungliga frakten. Det framgår inte om de skriftligt anger detta i sina köpvillkor.

Jag ångrade ett köp och skickade tillbaka varan med hänvisning till ångerrätten. Jag vet att jag själv får betala returfrakten, men företaget betalade bara tillbaka varuvärdet, inte det belopp jag betalade för frakten hem till mig. De anger i sina villkor att de bara återbetalar köpesumman, med vilket de menar varor, ej frakt.

Kan ett företag på detta sätt avtala bort lagtext genom att alltså ange andra köpvillkor i sin webbutik?

Anna

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anna,

Nej, du har rätt att få tillbaka pengarna för frakten som du betalat när företaget skickade varan till dig. Det står i lagen som reglerar ångerrätten.

Företag har inte rätt att ge dig sämre villkor än lagen. Villkor som är sämre än lagen blir ogiltiga. Således har du rätt att få tillbaka fraktkostnaden till dig även om företaget skriver annat i sina villkor.

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Företaget erbjuder avhämtning av alla sålda varor, i detta fall auktionsgods, men säljer frakt av gods som en egen tjänst. Om köparen nyttjar ångerrätt efter att ha köpt vara och tjänsten frakt av vara, då ska väl företaget endast återbetala det köparen betalat för varan då tjänsten av frakt av vara är förbrukad?

Ann

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ann,

Du bör ha rätt att få tillbaka pengarna för både varan och frakten, så som mina kollegor skrivit ovan.

I vissa fall kan du som konsument behöva ersätta företaget för kostnader för transport till dig. Det gäller i de fall du väljer ett dyrare fraktalternativ än vad företaget normalt erbjuder. Ett exempel är om företaget erbjuder fri leverans inom ett antal dagar men du väljer alternativet snabbare leverans mot ett visst tillägg. Det är i sådant fall mellanskillnaden mellan den frakt som företaget erbjuder normalt och det dyrare alternativet som du kan behöva betala ersättning för.

Anser företaget att du valt något annat än leveranssätt än de normalt erbjuder får de bevisa det.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Om man beställer något och ångrar köpet innan den har hunnit komma fram till mig. Måste jag stå för frakten trots att jag inte mottagit varan?
Ps* företaget hann skicka min produkt samma dag som jag ångrade mig och säger att jag måste stå för frakten men får tillbaka pengarna för varan? Det är fri frakt på varan så jag har inte ens betalat frakten vid köp av produkten.DS

Jag har även ringt leveransfirman som säger att dem inte mottagit något från försändaren ännu och att det endast är beställning dem har fått. Vad gäller för mig? Vem kan man vända sig till för att slippa tjafsa med dem om det då dem insisterar på att jag måste betala frakten!

Hagge

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Hagge,

Tack för att du kontaktar oss

Ja, om företaget i sina villkor skriver att konsumenten sa stå för returfrakten behöver du betala för den, även om du inte mottagit varan. Om de inte skriver det i villkoren kan du argumentera att du inte ska behöva stå för returfrakten.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Tack såå mycket för svar.
Såhär står det på deras hemsida Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Vid nyttjande av ångerrätten ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Står inget mer än så. Den har enligt DB schenker inte ens lämnats över till dem

Hagge

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Hagge,

Vi får dessvärre inte tolka avtal.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor