Frågor och svar | Kategori: Fordon
Finns det garanti på begagnade bilar?
Fråga från konsument:
Jag har köpt en begagnad bil från en bilhandlare för 3 månader sedan. Nu har det visat sig att det finns fel på bilen som jag inte fått information om innan jag köpte den. När jag klagar till bilhandlaren säger de att det inte finns någon garanti på bilen och att de därför inte kan hjälpa mig. Stämmer det? Säljs inte alla bilar med en garanti?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej, vad gäller om bilhandlaren hävdar att bilen såldes utan garantier och som rep-objekt, men ingenting av detta sades på boplats vid bilköpet? jag har nämligen köpt en bil där tanken har blivit borrad tidigare, sen lagad och nu efter jag köpte den har denna lagning gått upp så bensinen läcker bara rakt ur.
Natalie
Svar:
Hej Natalie,
Är bilen i sämre skick än du ska kunna förvänta dig utifrån bland annat informationen du fått innan köp har du möjlighet att reklamera.
Bilfirman ska informera dig innan köp om sådant som de kan anta spela in på ditt beslut att köpa bilen. En sådan sak skulle till exempel kunna vara att du köper det de kallar ett reparationsobjekt och vad det innebär angående skicket på bilen du tänkt köpa.
Bilfirman kan inte i efterhand ändra sig angående skicket på bilen.
När det kommer till garanti behöver de inte informera dig innan köp att de inte erbjuder det. Som vi tidigare skrivit skyddas du av konsumentköplagen. Det går inte att avtala bort.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej jag har köpt en begagnad bil på en bilfirma för 5 månader sen
Och nu har motorn gått sönder och att reparera kostar ca 40000
Bilfirman vill inte betala, vilka rättigheter har man ? Kan man reklamera bilen .
Kristian
Svar:
Hej Kristian,
Ja du kan reklamera, det vill säga klaga på felet. Men för att företaget ska vara skyldiga att åtgärda felet kostnadsfritt måste det rör sig om ett så kallat urspungligt fel. Ett urspungligt fel är ett fel du inte ska behöva räkna med på bilen du köpt utifrån till exempel information innan köp, pris, skick och körsträcka.
Det är i detta läge bilfirman ska bevisa att det inte rör sig om ett urspungligt fel. Kan de inte det ska de alltså åtgärda felet utan kostnad för dig.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens:
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej vi har köpt en begagnad bil ev en bilhandlare. Dom lovade åtgärda rost på taket. När vi hämtar bilen har den en ful rand på taket och det är ett dåligt utfört jobb. Vad kan vi göra?
Katarina
Svar:
Hej Katarina,
Om jag förstår det rätt är åtgärdandet av rost en del av avtalet. Att företaget skulle åtgärda detta innan ni hämtade ut bilen.
Ni har rätt att få en bil i det skick ni avtalat om. Anser ni att bilen inte åtgärdats på ett acceptabelt sätt ska ni framföra det. Stämmer inte bilen med det ni kommit överens om har ni rätt att reklamera, klaga.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej. Grabben köpte en yaris hos bilhandlare för en månad sedan. Vid en tids körning upptäcks att det är nåt som wobblar..
Tillbaka hos bilfirman idag där en ur personalen konstaterar att däcken va slutkörda. När vi köpte bilen sa säljaren att det var 5mm. kvar i mönsterdjup. Ska firman stå för nya däck?
Jonny
Svar:
Hej Jonny,
Ja, stämmer inte däcken överens med det din son blivit lovad vid köp, och det inte är han som orsakat felet, ska bilhandlaren åtgärda däcken utan kostnad för din son.
Åtgärda kan innebära att de byts ut. Då ska din son få däck likvärdiga de han blev lovad vid köp.
Läs mer reklamation i vår guide du når via länk ovan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag köpte en bil för 4,5 månad sedan som nu inte är körbar på bilfirma. Kamrem och vattenpump är intakt, möjligen motorn defekt. Har jag några rättigheter av firman jag köpte bilen av? Kan jag kräva något av dem? Vänligen
Ellinor
Svar:
Hej Ellinor,
Tack för din fråga!
Som vi skriver i våra tidigare svar kan du reklamera (klaga på) ursprungliga fel under 3 år enligt konsumentköplagen. Att ett fel är ursprungligt betyder att felet fanns i bilen redan vid köpet även om det visar sig senare.
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel oavsett om du fått en garanti eller inte.
Bilens skick och livslängd påverkar vad du kan kräva
Vad du kan kräva av bilhandlaren beror på bilens skick, det vill säga ålder, pris, körsträcka och förväntad livslängd. Köper du en äldre bil kan det finnas brister som är normala med tanke på bilens skick. Dessa brister kan du inte kräva att bilhandlaren ska åtgärda.
Köper du däremot en nyare bil till ett relativt högt pris ska du kunna förvänta dig att bilen är i ett bra skick, om inte bilhandlaren har informerat dig om något annat.
Vad kan du kräva av bilhandlaren vid en reklamation?
- Du får felet med din bil åtgärdat eller får en ny likvärdig bil. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny bil jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen.
- Du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
- Du får häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att företaget tar tillbaka bilen och du får pengarna tillbaka. Normalt sett har företaget två försök på sig att avhjälpa felet innan du kan argumentera för en hävning.
Mer om fel på bil
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Eftersom de har svarat att de inte kommer vidta några åtgärder, kan jag göra vid min bil på annan verkstad och be försäljaren om ersättning?
Ellinor
Svar:
Hej igen Ellinor!
Bilhandlaren ska i första hand få chansen att åtgärda felet.
Men om bilhandlaren inte tänker laga felet eller om reparationen drar ut på tiden kan du ha möjlighet att vända dig till en annan verkstad.
Det är viktigt att du meddelar bilhandlaren om du tänker vända dig till en annan verkstad. Då kan du meddela skriftligen att du måste vända dig till en annan verkstad eftersom bilhandlaren inte lagar felet. Mejl eller sms fungerar bra.
Skriv samtidigt att du kommer kräva ersättning för verkstadsbesöket hos det andra företaget.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget angående din reparation eller om du inte får någon ersättning för att du behövt vända dig till en annan verkstad. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilhandlaren har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej!
Jag ska köpa en bil (från 2006 31000 mil) från bilförsäljare och få den hemlevererad för jag bor en bit bort.
Så jag kan ej kolla bilen innan.
Bilen kostar under 30000:- så den är ej varudeklarerad, skulle jag ändå ha några rättigheter ifall det är något som inte fungerar eftersom de inte kontrollerat den?
Jag har skrivit och frågat om exempelvis Ac'n kyler och om fyrhjulsdriften funkar men bara fått svar att de inte kollat.
Tim
Svar:
Hej Tim,
Tack för din fråga.
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Du som privatperson har ingen undersökningsplikt när du köper en bil av ett företag.
Du har rätt att klaga på urspungligt fel, det vill säga fel som finns på bilen när du köper den. Ursprungliga fel är fel du inte vet om innan köp och som du inte heller ska behöva räkna med på bilen du köper.
Tips när du ska köpa bil av bilhandlare
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej! Jag köpte en begagnad bil av en bilfirma för knappt 2 veckor sedan. Bilen är från 2016 och har gått snart 16 000 mil. Igår lämnade jag in bilen på verkstad för att montera dragkrok. Teknikern som utförde installation upplyste mig om att han hörde oljud från balansaxeln. Ett ljud han kände igen från liknande bilmodell då han tidigare jobbat på märkesverkstad. Han rekommendera mig att ta kontakt med märkesverkstad för att göra en kontroll av balansaxeln och byta vid behov.
Jag har nu kontaktat märkesverkstaden som vill ha 800 kr för undersökning och 25000:- för att utföra bytet vid behov. Bilfirman jag köpte bilen av lämnade endast en "trafikgaranti" innefattande de delar en besiktning skulle kunna anmärka på.
Vad har jag för möjligheter/rättigheter i detta fall om bilen måste repareras?
Ska bilhandlaren täcka kostnaden för reparationen?
Kan jag häva köpet om dom inte vill betala?
Har inte kontaktat bilfirman då jag vill veta vilka rättigheter/möjligheter jag har först.
Patrik
Svar:
Hej Patrik,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga!
Visar undersökningen att det finns ett ursprungligt fel på din bils bakaxel kan du kontakta bilfirman skriftligen och reklamera, alltså klaga. Bifoga protokollet från verkstaden som bevis.
Reklamera fel på bil
Du har rätt att reklamera i 3 år om det är fel på bilen. Att reklamera innebär att du klagar på felet. Du måste klaga så snart som möjligt, senast inom 2 månader från att du upptäckte felet.
Du har rätt att klaga om
- bilen inte stämmer överens med vad du blivit lovad innan köpet
- bilen är i sämre skick än vad du ska kunna räkna med.
Finns det ett ursprungligt fel på bilen kan du kräva att bilhandlaren åtgärdar felet utan kostnad för dig. Även om du hellre vill lämna tillbaka bilen har bilhandlaren oftast rätt att först försöka åtgärda felet.
Går inte felet att åtgärda kan ett prisavdrag bli aktuellt. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
I tredje hand kan du kräva att köpet hävs. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att du lämnar tillbaka bilen och får pengarna tillbaka. För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt. Eller så ska bilhandlaren ha försökt rätta till felet flera gånger utan att lyckats.
Du kan även kräva att bilfirman ersätter dig för undersökningskostnaden om undersökningen visar att felet är ursprungligt.
Mer om problem med bil köpt av bilhandlare
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Nej det är inte säkert att en bil säljs med en garanti. Företag får själva välja om det vill ge en garanti eller inte.
Mer om garanti
Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
När du som privatperson köper en bil av ett företag omfattas däremot alltid köpet av konsumentköplagen. Enligt denna lag har du rätt att klaga på, reklamera, fel som du upptäcker under de första 3 åren från det att du köpte bilen.
De två första åren har bilfirman bevisbördan. Under denna tid ska företaget laga fel du klagat på så länge de inte kan visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för.
Din skyldighet är att klaga så fort som möjligt från det att du upptäcker ett fel. Klagar du inom 2 månader ses det som du har klagat inom rätt tid.
Mer om fel på bil
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket