Frågor och svar | Kategori: Fordon

Finns det garanti på begagnade bilar?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en begagnad bil från en bilhandlare för 3 månader sedan. Nu har det visat sig att det finns fel på bilen som jag inte fått information om innan jag köpte den. När jag klagar till bilhandlaren säger de att det inte finns någon garanti på bilen och att de därför inte kan hjälpa mig. Stämmer det? Säljs inte alla bilar med en garanti?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Nej det är inte säkert att en bil säljs med en garanti. Företag får själva välja om det vill ge en garanti eller inte.

Mer om garanti

Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
När du som privatperson köper en bil av ett företag omfattas däremot alltid köpet av konsumentköplagen. Enligt denna lag har du rätt att klaga på, reklamera, fel som du upptäcker under de första 3 åren från det att du köpte bilen. 

De två första åren har bilfirman bevisbördan. Under denna tid ska företaget laga fel du klagat på så länge de inte kan visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för.

Din skyldighet är att klaga så fort som möjligt från det att du upptäcker ett fel. Klagar du inom 2 månader ses det som du har klagat inom rätt tid.

Mer om fel på bil 

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, vad gäller om bilhandlaren hävdar att bilen såldes utan garantier och som rep-objekt, men ingenting av detta sades på boplats vid bilköpet? jag har nämligen köpt en bil där tanken har blivit borrad tidigare, sen lagad och nu efter jag köpte den har denna lagning gått upp så bensinen läcker bara rakt ur.

Natalie

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Natalie,

Är bilen i sämre skick än du ska kunna förvänta dig utifrån bland annat informationen du fått innan köp har du möjlighet att reklamera.

Bilfirman ska informera dig innan köp om sådant som de kan anta spela in på ditt beslut att köpa bilen. En sådan sak skulle till exempel kunna vara att du köper det de kallar ett reparationsobjekt och vad det innebär angående skicket på bilen du tänkt köpa.

Bilfirman kan inte i efterhand ändra sig angående skicket på bilen.

När det kommer till garanti behöver de inte informera dig innan köp att de inte erbjuder det. Som vi tidigare skrivit skyddas du av konsumentköplagen. Det går inte att avtala bort.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor