Frågor och svar | Kategori: Resor

Hur kommer jag ur mitt timeshare-avtal?

Fråga från konsument:

Hej!
Jag var nyligen på semester på Kanarieöarna. När jag och min man var på väg till stranden så kom en man fram till oss och erbjöd oss en lott. Vi vann en gratis hotellnatt och för att få ta del av erbjudandet så blev vi inbjudna till en väldigt fin hotellanläggning. På hotellet blev vi erbjudna att teckna ett avtal för att besöka samma hotell och många fler. Vi skrev på för fem veckor om året och betalade 20,000 kronor för detta.

När vi kom hem började vi googla företaget och såg att många hade klagat över att det var svårt att boka hotellnätter och vi har därför ångrat oss. Vi såg även att det inte finns någon sluttid på avtalet och att vi kommer behöva betala 20,000 kronor per år i all oändlighet. Vi har verkligen inte råd med detta och vill komma ur avtalet. Vad ska vi göra?
Hälsningar,

Ingegerd

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ingegerd,

Tack för din fråga.

När du tecknat ett avtal för att återkommande kunna utnyttja ett boende kallas det timeshare. Det finns speciell lagstiftning gällande timeshare som ska skydda dig som konsument.

Mer om timeshare

Ångerrätt
När du tecknar ett avtal gällande timeshare så ska du informeras om att du har ångerrätt samt att det finns ett förbud för företaget att ta betalt under den tiden. Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du ingick avtalet. Har du däremot inte informerats om ångerrätten förlängs den med ett år.

Vill du ångra avtalet behöver du kontakta företaget, det är bäst att göra det skriftligen till exempel via mejl. Meddela att du vill ångra köpet och begär återbetalning.

Om företaget inte gör en återbetalning
Får ni inte tillbaka pengarna efter att ni ångrat er finns det olika vägar att gå.

Konsument Europa (ECC Sverige)
Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket kan hjälpa dig att undersöka ditt avtal och vilka rättigheter du har. De kan även undersöka vilka möjligheter du har att ta ärendet vidare.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Kortreklamation
Har du betalt med kort så kan du ha rätt att kräva pengarna från din bank. Skyddet är starkare om du betalat med kreditkort. Läs mer om hur du gör en kortreklamation på vår hemsida:

Kortreklamation – hur du reklamerar kortköp | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Hoppas det löser sig för er.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor