Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Kan man anmäla ett företag som säljer en piratkopia?

Fråga från konsument:

Jag undrar om man på något sätt kan anmäla en hemsida för bedrägeri. De har nämligen info och bilder om att de säljer ett visst varumärke som dessutom är trademarkat, och när man får hem produkterna är det uppenbarligen inte det märket.

Linnea

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Linnea,

Tack för att du kontaktat oss!

Om du har beställt produkter som visar sig vara en piratkopia kan du klaga till butiken där du köpt dem.

Om du trodde att du köpte en äkta vara men det var en piratkopia är varan felaktig enligt konsumentköplagen. Då kan du kräva att få den äkta varan av företaget. Om företaget inte kan ge dig den äkta varan har du rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar. Det spelar ingen roll om företaget kände till att det var en kopia eller inte. Din rätt att reklamera gäller ändå.

Läs mer om hur du kan reklamera en vara

Det kan också vara en god idé att tipsa Tullverket, för då får den som äger originalvaran vetskap om piratkopiorna.

Till Tullverkets webbplats

Möjlighet att få dina pengar tillbaka om företaget inte betalar tillbaka:

1. Om du har betalat med kreditkort, faktura eller via en kreditgivare
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

2. Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Kan man anmäla om man har beställt en sak och sen får man en helt annan sak? Inte samma som i bilden och inget är samma

Ali

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ali,

Om du inte fått det du och företaget har avtalat om ska du klaga (reklamera).

Företaget är skyldiga att se till att du får det du beställt och de ska lösa det utan kostnad för dig.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Läs mer om hur du kan reklamera en vara

 Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor