Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Ångrade mitt onlineköp 30 minuter efter beställning
Fråga från konsument:
Hej.
Jag beställde en jacka i söndags kväll kl 18:23. Klockan 19:07 samma kväll kom jag på att jag inte ville ha den. Jag mailade då till företaget och bad dom avbryta ordern, men när jag fick svar dagen efter hade de redan skickat den. Nu vill de att jag ska betala returfrakten som är på mer än hälften av varans värde. Kan det verkligen stämma?
Mvh T
Svar:
Hej T,
Tack för din fråga.
Om företaget hinner stoppa varan innan den skickas så ska du inte behöva betala någonting.
Ibland har dock varan kommit så långt i behandlingen att företaget inte kan stoppa leveransen, då kan du behöva betala för returfrakten under förutsättning att det framgår av företagets avtalsvillkor.
Läs mer om ångerrätten
Skulle de skicka varan senare och du anser att du har hunnit ångra dig innan de skickat ut varan så har du möjlighet att bestrida eventuella betalningskrav. Du behöver då styrka att du ångrat dig till företaget i rätt tid. Det gör du enklast om du kan visa att du mejlat dem ditt ångermeddelande.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Ej uthämtat paket
Om det framgår i deras villkor att ej uthämtade paket innebär en kostnad så har du gått med på detta i samband med köp om du accepterat deras villkor. Du är i sådant fall skyldig att betala eventuell kostnad för ej uthämtade paket. Därför kan det vara en god idé för dig att hämta ut varan och sedan skicka tillbaka den, så att du inte behöver betala den extra avgiften.
Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika

Vägledare, Hallå konsument