Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra mitt medlemskap hos Flopsmoln?

Fråga från konsument:

I söndags nappade jag på ett erbjudande på en toffel för 99 kr. Ordinarie pris var 299 kr men om man blev medlem kostade den 99 kr. Dumt nog gick jag med på att bli VIP medlem utan att läsa vad det innebar. Jag fick bekräftelse på ordern på tofflan och strax därefter fick jag en bekräftelse på VIP-medlemskapet. Från mitt konto drogs 99 kr plus 1299 kr för medlemskapet. När jag uppmärksammade detta igår meddelade jag genast företaget att jag bestred ordern och ombad dem återbetala pengarna. Därefter läste jag på vad jag faktiskt godkänt när jag satte min bock i rutan om medlemskapet, se länk: https://flopsmoln.com/pages/anvandarvillkor.
Min fråga är måste jag acceptera detta "lurendrejeri" och låta företaget dra ytterligare 2000 kr från mitt konto eller kan jag ta mig ur detta på något sätt. Att skicka tillbaka toffeln för 849 kr verkar inte heller vara en lösning. Jag är förtvivlad över vad jag gjort och ångrar min godtrogenhet bittert!

Görel

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Görel,

Tack för din fråga!

Om du har godkänt medlemsvillkoren i samband med köpet så har du ingått ett avtal om medlemskap.

Ångerrätt på tjänst
Du har vanligtvis 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet. Ångerrätten börjar gälla dagen efter du har ingått i avtalet.

Läs mer om ångerrätt

Ångerrätt på vara
När du köper en vara på nätet har du normalt ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten börjar gälla dagen efter att du tog emot varan.

Om du utnyttjar din ångerrätt så är det du som konsument som generellt får stå för kostnaden för returfrakten, men företaget måste ha informerat dig om det i samband med köpet. Det brukar framgå i företagets villkor om vem som står för returfrakt och hur du skickar tillbaka tofflorna. Priset ska vara skäligt, vilket är en bedömning från fall till fall.

Kan du skicka på ett billigare sätt men ändå ta tillräcklig omsorg om tofflorna så ska du kunna göra detta. Annat skulle kunna anses inskränka ångerrätten. Däremot bör du välja ett spårbart alternativ så att du kan följa paketet och se när den hämtats ut. Det kan också vara bra att meddela att du avser göra på detta vis.

Om det inte står något i villkoren att det är du som får stå för returfrakten, så är det företaget som ska betala den frakten.

Kontakta företaget skriftligt
Det är bra att ångra sig skriftligt, exempelvis via mejl, så du kan bevisa att du har ångrat dig inom rätt tid. Om du ångrar dig får du även ställa krav på återbetalning.

Det kan vara bra att höra av dig till din bank/den som ställt ut kortet till dig för hjälp att stoppa eventuella kommande dragningar som du anser är fel. Får du ytterligare betalningskrav som du anser är felaktiga har du möjlighet att bestrida dem.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Återbetalning
I första hand ska du kräva återbetalning av företaget. Får du inget svar av företaget kan du vända dig till din kreditgivare/bank. Dina möjligheter att få pengarna tillbaka beror på hur du har betalat:


Om ni inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har råkat ut för exakt samma sak nu i juni! Men för mig tog det 14 dagar innan de drog de 1299 kr. Jag har spärrat mitt kort, reklamerat transaktionen hos banken, och även gjort en polisanmälan. Har inga förhoppningar om att få varken tofflorna (för de har såklart inte kommit) eller pengar tillbaka för detta konstiga "medlemsskap". Man kan inte heller ens avsluta vad det nu är man har gett sig in i. Företaget finns inte? Supportbrevlådan hamnar hos någon gustavklintsson@gmail.com. "Han" svarade mig en gång att leveransen var försenad för att de hade sååå mycket att göra, men när jag ifrågasatte de 1299 kr så blev det INGA mer svar. VIP = Gratis står det på orderbekräftels jag fick på de 148 kronorna för själva tofflan (99+49), och "Alltid gratis leverans" står det på hemsidan, inget stämmer!

Annicka

Fråga från en konsument

Jag har inte godkänd vilkor och köp bara tofflor på 99 kr men dagen efter de dra 1622 kr vad ska göra för att få mina pengar folpsmoln

Alyaa

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap har du inte ingått något avtal om ett medlemskap och då kan du skriva till företaget och argumentera för att avtalet ska ses som ogiltigt. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

Du kan alltså kräva att företaget visar på vad du godkänt. Kan de inte visa det kan du hävda återbetalning för medlemskapet du inte godkänt. Om företaget inte betalar tillbaka pengarna kan du vända dig till din bank/kreditgivare som vi har skrivit om tidigare.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor