Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Får vi tillbaka pengarna nu när Gröna Lund är stängt på grund av olycka?

Fråga från konsument:

Hej
Jag och mina barn har bokat en resa till Stockholm på fredag för att gå på Gröna Lund. Vi har köpt tågbiljetter, bokat hotell samt betalat inträdet i förväg.
Vi har inga andra planer i Stockholm. Kan vi få tillbaka pengar för både tåg, hotell och inträde nu när Gröna Lund är stängt för utredning?

Lena

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lena,

Tack för din fråga. Olyckan på Gröna Lund är verkligen en tragisk händelse för alla inblandade.

Återbetalning för Gröna Lund

Kan du inte nyttja inträdesbiljetterna för att Gröna Lund har stängt har du rätt att kräva en återbetalning.

Besök gärna Gröna Lunds webbplats för mer information gällande återbetalningar.

När Gröna Lund öppnar igen är det deras avbokningsvillkor som avgör om du kan av- eller omboka inträdesbiljetterna.


Återbetalning för resan

Du har ingen ångerrätt vid köp av resa. Resevillkoren avgör vilken möjlighet du har att avboka eller omboka resan.

Mer om dina rättigheter att avboka här


Möjlighet att avboka hotellet

Du har ingen ångerrätt när du bokat ett hotell. Bokningsvillkoren avgör vilken möjlighet du har att avboka eller omboka hotellet.

Mer om dina rättigheter att avboka här


Ersättning från Gröna Lund för resa och hotell

Det är tyvärr svårt att få någon ersättning från Gröna Lund för tågresan och hotellet om du inte har möjlighet att avboka. Du kan heller inte kräva ersättning för andra merkostnader som du har fått på grund av detta.


Om du och Gröna Lund inte kommer till en lösning

Kommer du inte överens med Gröna Lund kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor