Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Får företag ge rabatt istället för återbetalning vid ångerrätt?

Fråga från konsument:

Har mottagit en väska jag beställt från ett företag karin-nilsson.com i Stockholm men den motsvarar INTE färg eller kvalitet. Jag mailade dem och sa att jag ville returnera. Fick ingen retursedel i paketet. Fick till svar att de kunde ge mig 15% rabatt.
Skrev att jag inte vill behålla varan och sen dess är det helt tyst. De svarar över huvudtaget inte på mina Mail. Jag har kontaktat dem 3 gånger de senaste 10 dagarna.

Vad ska jag göra? Jag ska betala varan via klarna inom 10 dagar.

Mvh Carina

Carina

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Du borde inte behöva acceptera erbjudandet från karin-nilsson.com om att få rabatt istället för återbetalning.

Om webbplatsen riktar sig till dig som svensk konsument, har svenska som språk och pris i svenska kronor, så bör de följa svensk lagstiftning. När du köpt något på distans, som en webbshop, har du enligt svensk lag rätt att ångra ditt köp om du meddelar företaget inom 14 dagar från det att du fick hem väskan.

Det är bra att du mejlat företaget för då kan du kan du visa när du meddelat att du vill ångra köpet.

När du nyttjar din ångerrätt ska du få tillbaka det du betalat för väskan. Du kan dock behöva stå får returfrakten, om det framgår av villkoren du godkände vid köpet.

Läs mer om ångerrätten

Om du inte får svar från företaget
Svarar inte karin-nilsson.com kan du vända dig till Klarna. Eftersom du valt att betala med faktura ses det som en form av kredit som omfattas av konsumentkreditlagen. Du har då rätt att ställa samma krav mot Klarna som du gör mot karin-nilsson.com. Ta kontakt med Klarna och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen eftersom företaget inte följer dina rättigheter.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Dropshipping
För kännedom kan det vara så att det rör sig om så kallad dropshipping. Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Företaget saknar ett eget lager med varor och din beställning vidarebefordras därför till en leverantör, och denna leverantör kan vara baserad utanför EU.

Läs mer om dropshipping

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor