Frågor och svar | Kategori: Andra områden
Vad ska jag göra när jag inte fått evenemangsbiljetterna jag beställt?
Fråga från konsument:
Har för 14 dagar sedan köpt biljetter av företaget Evenemangsbiljetter.se. Biljetterna skulle komma om en vecka men inga biljetter kommer. Är nu orolig över att jag blivit lurad på något vis. Har försökt att maila men inget svar. Hoppas på hjälp från er.
Hälsningar Susanne Siösteen
Susanne Siösteee
Svar:
Hej Susanne,
1. Klaga om du inte fått dina biljetter
Du kan klaga om företaget inte håller vad de har lovat, exempelvis om biljetterna är försenade. Står i villkoren att du skulle få biljetterna inom en vecka efter köpet så ska du också få det.
Läs mer om evenemangsbiljetter här
2. Skriv till företaget
Har du inte fått biljetterna än så är det bra om du skriver till företaget och kräver leverans. Kontakta dem till exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.
3. Kräv pengarna tillbaka om du inte får dina biljetter
Om du inte får dina biljetter ska du istället kräva att få tillbaka pengarna.
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå
Om du inte har möjlighet att använda invändningsrätten men betalat med ett debetkort kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation.
Läs mer om att göra en kortreklamation
4. Pröva ärendet
Om du inte får dina biljetter eller pengarna tillbaka så kan du ha möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia

Vägledare, Hallå konsument