Frågor och svar | Kategori: Fordon

Faktura för bilvärdering från bilregnr.eu

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har fått en faktura från bilregnr.eu för en värdering av min gamla bil. Jag var in på deras sida, skrev mitt reg.nr, men när jag läste att det kostade 198 EUR lämnade jag sidan omedelbart. Skickade alltså inte på "sänd" och fyllde inte i rutan där jag skulle avstå från returrätt. Tre dagar senare får jag en faktura, ganska hotfull. Hur ska jag kunna bevisa att jag INTE godkänt villkoren? Är det företaget som ska bevisa det? Kan man lita på det? Fakturan är från CAPITALINK SIA (reg i Litauen), men betalningen ska ske via bank IBAN/BIC till en adress i Belgien. Ingen e-mail finns, utan endast kontakt-mail där man inte kan bestrida fakturan. Jag måste alltså skicka ett brev till Belgien för att bestrida fakturan. Bluff, bluff....

ELISABETH

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Elisabeth,

Vi har fått frågor kring det här företaget från andra konsumenter också.

Har du inte beställt något från företaget bör du bestrida fakturan precis som du är inne på. Det är upp till företaget att bevisa att det finns ett avtal mellan er.

Tänk på att bestrida skriftligen exempelvis via mejl och förklara varför du inte betalar. Företag kan inte sätta formkrav på hur du ska bestrida en faktura. Så länge du kan bevisa att du har bestridit har du gjort vad du kunnat. Har företaget endast ett kontaktformulär kan det vara bra att ta en bild på meddelandet innan du skickar iväg det.

Vi har tidigare besvarat en liknande fråga om bilvärderingar på internet. Läs gärna inlägget:

Måste jag betala för en bilvärdering från Bilpriser.pro?

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Har också råkat ut för samma sak av samma företag. De har ingen Mail och deras postadress de har på sidan går till en bank. Provat skriva på deras kontaktformulär men jag är tveksam att det ens skickas något. Men kan det räcka att ta en bild på det man skrivit på deras kontaktformulär då?

Peter Uvén

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Peter,

Ja, du kan ta en bild på ditt meddelande eller till och med filma när du skickar iväg det. Då har du gjort vad du kunnat. Det är upp till företaget att ange giltiga kontaktuppgifter.

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Vi har begärt en värdering och kryssat i rutan. Uppmärksammade inte att det kostade 198 euro. Telefonbanken sa att vi inte skulle betala utan polisanmäla. Vilket vi gjort, polisen kan inte göra något. Vi skickade tillbaka fakturan i rek. Bestrider den.
Fick en ny på Email då på 212 euro. Var inne på bår bank Länsförsäkringar de betalar inte till den banken CapitalINK. Vad gör vi nu?

Inger Rosén

Fråga från en konsument

Jag har betalt fakturan från bilregnr.eu nu kommer det en påminnelse. Uppgiven mailadress finns inte.

Claude Pétremand

Fråga från en konsument

Har problem med samma företag, fick till svar när jag bestred fakturan att eftersom beställningen är gjord från samma ip adress så ljuger jag, och de kommer nu polisanmäla mig för bedrägeri. Hur går jag vidare?

Christopher

Fråga från en konsument

Jag har också varit inne på sidan, bockat i avtalet. Nu fått en faktura på ca 2000. Tänkte att jag skulle betala och kontaktade min bank för betalning till utlandet. Fick som svar att företagets konto är spärrat och att banken inte gör utbetalning till detta företaget. Har därefter bestridit fakturan, de hotar med EU domstol. Har nu fått en påminnelse. Jag tycker att avtalsvillkoren är väldigt otydliga och jag känner mig lurad. Vad ska man göra?

Emilia

Fråga från en konsument

Hej, även jag har råkat ut för denna firma. Känns fruktansvärt att erhålla en faktura på 2000 kr utan att man ens förstått att man genomfört ett köp. Jag har bestridit fakturan genom deras kontaktformulär. Har fått en påminnelse/krav utskrivet 3 dagar efter sista betalningsdatum. Finns en mycket hotfullt rödmarkerad text där det står att fakturan vid utebliven betalning omedelbart hamnar hos kronofogden för utmätning. Därefter står det att bestridan kan medföra notifiering med stämningsansökan i EU domstol. Jag sitter och tvekar om jag ändå måste betala denna. Vad är ert råd för nästa steg? Vill inte hamna hos kronofogden eller EU domstol. Jag har ju själv fyllt i uppgifterna och kryssat i rutan där man avsagt sig ångerrätt i första steget. Däremot trodde man som konsument att det kommer mer information om pris och betalning i nästa steg.

Maria

Fråga från en konsument

varit inne på bilregnr.eu för värdering innan köp. Klickade av misstag i ruta f beställning. Ångrade mig omedelbart när jag såg priset som står i euro/ jag läste sv kr !😳 o försökte ta bort ” bocken” i rutan ! Gick ej. Spärrat . Mailade omedelbart företaget , bad radera uppg. Inget svar. Fått fakt + påminnelse . Fyllt i rekl i deras kontaktformulär+ mailat o bestridit. Förs betala via banköföring, f att bli av med oron. Går ej, banken Swedbank har spärrat deras konto pga liknande händelser .. Vad ska jag göra ?? Anm t polis, KO, försöker nå ECC för råd

Lena B

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej alla,

Vi har fått information även från andra konsumenter som säger att det är svårt att betala. Så länge ni kan bevisa att ni har försökt har ni gjort vad ni kunnat. Det är upp till företaget att ange korrekta betalningsuppgifter.

Har du frågor om bankens agerande att de nekar en betalning kan du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Oberoende fakta och vägledning för dig som konsument | Konsumenternas

Bestrid ej beställd värdering
Ni som inte har beställt värderingen men fått faktura, ska bestrida fakturan.
Att bestrida en faktura innebär att du skriftligen protesterar mot den och förklarar varför du inte tänker betala. Det är viktigt att du behåller en kopia av bestridandet.

Skickas betalningskravet vidare till ett inkassobolag behöver du även bestrida kravet dit. Det gäller även om kravet skickas via Kronofogden. Så länge du bestrider kravet i samtliga led riskerar du inte att drabbas av någon betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Ångerrätt
Du har vanligtvis 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet. Det finns dock vissa undantag och det kan även skilja sig åt om du har fått värderingen via mejl eller fysiskt brev.

Mejl
Får du värderingen via mejl krävs det att du samtycker till att inte kunna ångra avtalet. Det förutsätter en aktiv åtgärd från dig för att du ska avtala bort ångerrätten. Det är inte tillräckligt att skriva i villkoren att du inte har någon ångerrätt, utan det krävs att du till exempel bockar i en särskild ruta där du frånsäger dig rätten att ångra tjänsten. Företaget har bevisbördan och behöver kunna styrka att du har godkänt att du inte har någon ångerrätt.

Brev
Om de levererar värderingen via brev, är det inte längre digitalt innehåll utan en tjänst. Du kan då avstå från ångerrätten genom att du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Det innebär att fram till att du har fått brevet, kan du ångra avtalet. Företaget är även skyldigt att informera om ångerrätten och om de inte gjort detta, har du ingen skyldighet att betala för värderingen trots att den är fullgjord.

För att du ska kunna avsäga dig ångerrätten måste företaget ge dig fullständig information om din ångerrätt. Det betyder att företaget ska informera dig om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den
  • Den tid du har på dig att ångra köpet
  • Hur du ångrar köpet
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
Läs mer om ångerrätten

Domstol
Företaget kan välja att driva ärendet i domstol. Generellt sett är det den som påstår att det finns ett avtal som ska kunna bevisa det. Får du en stämningsansökan är det viktigt att besvara den, samt att eventuellt dyka upp till förhandling.

Det viktiga är att vara vaksam på om skulden skickas vidare eller om företaget skulle välja att skicka in en stämningsansökan till domstol. Det är upp till företaget om de vill driva ärendet vidare eller inte.

Fått en stämningsansökan från utländsk domstol
Om en konsument i Sverige blir delgiven en stämningsansökan som lämnats in till en utländsk domstol ska du inte behöva besvara ditt ärende i sak. Du behöver enbart invända att stämningsansökan har skett till fel domstol då du är svensk och därmed ska stämmas vid svensk domstol.


Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Mitt råd till alla: Betala inte! Detta är inget seriöst företag. Bestrid fakturan, dokumentera allt du gör, sedan kan vi som drabbats gå ihop och agera om det blir följder från detta företag. Jag förväntar mig att jag kan fylla i mina kontaktuppgifter och få en orderbekräftelse ifall jag ingår ett köp. Här har det inte hänt. Det dyker plötsligt upp en faktura med 10 dagars betalningstid. Det går inte att ångra något avtal innan fakturan kommer om man inte vet att man ingått ett avtal. En påminnelse dagen efter via mail är skumt. Dessutom: kolla vilket IPnummer de anger. Antagligen inte ert. Håll ut! Det är bara skojeri.

Elisabeth

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor