Frågor och svar | Kategori: Fordon

När har vi rätt att häva bilköpet?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, vi köpte en ny bil i början på sommaren. Motorlampan har börjat lysa totalt 7 gånger och den har varit inne på verkstan 2 gånger utan att ha hittat vad som är fel. Nu när motorlampan börjat lysa igen skickade vi ett mail som vi inte fått svar på så vi ringde bilfirman som inte visste att bilen varit inne tidigare och skulle återkomma till oss. När har vi rätt att lämna tillbaka bilen? Vänliga hälsningar Lisa Engström

Lisa

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lisa,

Du skriver att bilfirman inte visste om att bilen varit inlämnad, har ni kontaktat bilfirman först nu?

Klaga skriftligen
När det är fel på en bil ska ni kontakta bilfirman och meddela detta. Det är bra om ni gör det skriftligen. Bilfirman har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge bilfirman en chans att lösa problemet.

I regel brukar det handla om två avhjälpningsförsök för samma fel. I vissa fall behöver du acceptera fler än två avhjälpningsförsök, till exempel om det rör sig om olika typer av fel. Tänk på att en felsökning på bilen i regel inte räknas som ett avhjälpningsförsök.

Hävning av bilköpet

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Om felet återuppstår igen och du kräver hävning av köpet, då ska bilfirman återbetala det du betalat för bilen. Men bilfirman har rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av bilen.

Det här gäller om det blir aktuellt att häva bilköpet

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej, har köpt en bil hos bilhandlare i slutet av november 2021, dagen efter köpet uppkom fel på bilen och bilhandlare skulle åtgärda det. Har väntat ca 2 veckor innan de tog bilen till verkstad. Bilhandlare hade bilen en dag och kunde inte hjälpa mig med detta fe så de har rekommenderat mig att jag ska lämna bilen till verkstad igenom min försäkring. Vid första inlämning trodde bilverkstad att de har lyckats med reparation men tyvärr felet kom tillbaka så lämnade jag bilen igen, det var innan jul. För ca 2 veckor sedan fick jag veta att de kan inte reparera bilen och skickade bilen vidare till en annan verkstad. Jag undrar hur längre kan de ha min bil och försöka reparera? Kan man i detta fallet häva köpet hos bilhandlare?

Kasia

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kasia,

Vi har tidigare besvarat en liknande fråga som jag tror även kan vara till hjälp för dig. Du hittar frågan här:

När har vi rätt att häva bilköpet?

Om du har fler frågor är du självklart välkommen att kontakta oss igen. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor