Frågor och svar | Kategori: Fordon

När har vi rätt att häva bilköpet?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, vi köpte en ny bil i början på sommaren. Motorlampan har börjat lysa totalt 7 gånger och den har varit inne på verkstan 2 gånger utan att ha hittat vad som är fel. Nu när motorlampan börjat lysa igen skickade vi ett mail som vi inte fått svar på så vi ringde bilfirman som inte visste att bilen varit inne tidigare och skulle återkomma till oss. När har vi rätt att lämna tillbaka bilen? Vänliga hälsningar Lisa Engström

Lisa

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lisa,

Du skriver att bilfirman inte visste om att bilen varit inlämnad, har ni kontaktat bilfirman först nu?

Klaga skriftligen
När det är fel på en bil ska ni kontakta bilfirman och meddela detta. Det är bra om ni gör det skriftligen. Bilfirman har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge bilfirman en chans att lösa problemet.

I regel brukar det handla om två avhjälpningsförsök för samma fel. I vissa fall behöver du acceptera fler än två avhjälpningsförsök, till exempel om det rör sig om olika typer av fel. Tänk på att en felsökning på bilen i regel inte räknas som ett avhjälpningsförsök.

Hävning av bilköpet

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Om felet återuppstår igen och du kräver hävning av köpet, då ska bilfirman återbetala det du betalat för bilen. Men bilfirman har rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av bilen.

Det här gäller om det blir aktuellt att häva bilköpet

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har skrivit på ett avtal den 4/9 över telefon med Riddermarks Bil i Halmstad om köp och hämting av min bil.
Kan jag häva detta avtal?

Jard Samuelson

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jard,

Eftersom det inte rör sig om en reklamation blir inte hävning aktuellt.

Men då du ännu inte hämtat ut bilen så har du rätt att avbeställa den. Du har nämligen alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

 Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej.
Jag köpte en bil i slutet av mars detta året. Bilen har krånglat sedan jag köpte den och har varit inte på verkstaden sammanlagt nu 10 gånger. Dom har försökt att återgärda problemet som har varit under hela tiden jag har haft bilen utan att lyckas för just det allvarligaste problemet 2 gånger. Den håller fortfarande på och krånglar men jag är trött på att behöva lämna in den varannan vecka för att den inte funkar, speciellt när jag pendlar 12 mil per dag. När har jag rätt till att häva köpet.

Julia Hjalmarsson

Svar:

Hanna
Hanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Julia,

Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.

Normalt sett harbilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil.

Läs mer om hävning av bilköpet på vår webbplats

Om du och bilhandlaren inte kommer överens
Om du och bilhandlaren inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilhandlaren har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej!
Jag köpte en bil genom en bilfirma, enligt annonsen på blocket så hade bilen en komplett i fylld service bok och att den va nyservad. Jag märker tyvärr 2 veckor efteråt att mätarställningen i serviceboken inte stämmer överens med mätarställningen under åren som bilen har genomgått besiktning.
Bilens mätare har alltså då skruvats tillbaka vilket är väldigt tydligt. Jag vet inte hur jag ska ta mig till väga…
Bilen är 7 år gammal och jag fick betala 250 000. Företaget till inte häva bilköpet då de påstår att de bara har förmedlat bilen.

Erik

Svar:

Emma J
Emma J
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Erik,

Vi på Hallå Konsument kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.

I den här situationen kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få ärendet prövat. Du kan göra en anmälan på deras webbplats och de kommer då kostnadsfritt pröva ärendet och ge en rekommendation för hur de anser att situationen bör lösas. Observera att du då först behöver ha ställt dina krav skriftligt till företaget och att de har nekat till kraven eller inte svarat alls inom 30-dagar.

Om ARN skulle göra bedömningen att bilfirman inte har något ansvar för detta och att de enbart räknas som en förmedlare så räknas det istället som ett köp mellan två privatpersoner. Om du vill ta ärendet vidare då så är det en domstol som du får vända dig till.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor