Frågor och svar | Kategori: Fordon

Har fått brev från Svenskt fordonsskydd

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har fått ett brev från Svenskt fordonsskydd att min fabriksgaranti har slutat gälla. Jag kan förlänga mitt skydd i 3 år genom att betala. Brevet kommer inte från min biltillverkare. Behöver jag betala detta?

Mia

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Mia,

Det är många konsumenter som kontaktar oss om detta just nu.

Vad innebär garantin?
Läs noga igenom avtalsvillkoren för att veta vad garantin innebär och vem du ingår avtal med. Vad täcker garantin? Hur använder du dig av den? Vad tycker andra konsumenter om företaget? Sök gärna på nätet för att bilda dig en uppfattning.

Om det rör sig om ett erbjudande har du ingen skyldighet att betala.
 
Om du har betalat en faktura till företaget
Börja med att undersöka vad du har tackat ja till. Om det framgår tydligt att det rör sig om ett erbjudande och du tackar ja till erbjudandet, är du i regel skyldig att betala enligt avtalsvillkoren.

Om du har blivit vilseledd av företaget
Marknadsföring ska vara tydlig. Det ska framgå om det rör sig om reklam, alltså ett frivilligt erbjudande om att köpa något eller om det faktiskt är ett krav på betalning i form av en faktura.

Om du anser att du har blivit vilseledd av företaget att ingå avtalet finns möjlighet att bestrida fakturan och avtalet. Att bestrida betyder att du protesterar mot betalningen och förklarar varför du inte tänker betala.

Läs mer om att bestrida en faktura

14 dagars ångerrätt vid distansavtal
När du ingår avtalet på distans har du 14 dagars ångerrätt enligt lag. Inom 14 dagar kan du alltså kontakta företaget och meddela att du ångrar köpet utan att uppge någon särskild anledning. Tänk på att alltid kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på ditt mejl.

Läs mer om ångerrätt

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att marknadsföringen är vilseledande är det bra om du gör en anmälan till oss. En anmälan kan vara viktig för oss i vårt tillsynsarbete. En anmälan betyder dock inte hjälp med ditt personliga ärende.

Gör en anmälan

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor