Frågor och svar | Kategori: Fordon

Har fått brev från Svenskt fordonsskydd

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har fått ett brev från Svenskt fordonsskydd att min fabriksgaranti har slutat gälla. Jag kan förlänga mitt skydd i 3 år genom att betala. Brevet kommer inte från min biltillverkare. Behöver jag betala detta?

Mia

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Mia,

Det är många konsumenter som kontaktar oss om detta just nu.

Vad innebär garantin?
Läs noga igenom avtalsvillkoren för att veta vad garantin innebär och vem du ingår avtal med. Vad täcker garantin? Hur använder du dig av den? Vad tycker andra konsumenter om företaget? Sök gärna på nätet för att bilda dig en uppfattning.

Om det rör sig om ett erbjudande har du ingen skyldighet att betala.
 
Om du har betalat en faktura till företaget
Börja med att undersöka vad du har tackat ja till. Om det framgår tydligt att det rör sig om ett erbjudande och du tackar ja till erbjudandet, är du i regel skyldig att betala enligt avtalsvillkoren.

Om du har blivit vilseledd av företaget
Marknadsföring ska vara tydlig. Det ska framgå om det rör sig om reklam, alltså ett frivilligt erbjudande om att köpa något eller om det faktiskt är ett krav på betalning i form av en faktura.

Om du anser att du har blivit vilseledd av företaget att ingå avtalet finns möjlighet att bestrida fakturan och avtalet. Att bestrida betyder att du protesterar mot betalningen och förklarar varför du inte tänker betala.

Läs mer om att bestrida en faktura

14 dagars ångerrätt vid distansavtal
När du ingår avtalet på distans har du 14 dagars ångerrätt enligt lag. Inom 14 dagar kan du alltså kontakta företaget och meddela att du ångrar köpet utan att uppge någon särskild anledning. Tänk på att alltid kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på ditt mejl.

Läs mer om ångerrätt

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att marknadsföringen är vilseledande är det bra om du gör en anmälan till oss. En anmälan kan vara viktig för oss i vårt tillsynsarbete. En anmälan betyder dock inte hjälp med ditt personliga ärende.

Gör en anmälan

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej,
Jag tecknade en försäkring med Svenskt Fordonsskydd Ltd förra året, men fick sedan höra att det var mycket problem med dom.

I år fick jag en faktura för ett år till men skrev att jag ville avsluta försäkringen och fick till svar att det gick inte för att det skulle vara gjort 3 månader innan datum för förlängning. Jag undrar om jag inte kan avsluta nu utan är tvungen att betala 2700?

Mvh. Claes

Claes Larsson

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Claes,

Tidsbestämda avtal kan ibland innehålla villkor som säger att avtalet förlängs automatiskt om du inte säger upp det. Lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning säger att en förlängning ska gå till på följande sätt för att vara giltig:

  • Du ska ha blivit informerad i avtalsvillkoren om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
  • Företaget ska skicka en skriftlig påminnelse till dig om att avtalet kommer att förlängas om du inte säger upp det. Du ska få påminnelsen senast en månad innan avtalet måste sägas upp.
Om det inte finns information i villkoren, eller om företaget inte skriftligt påminner dig i rätt tid, kan du omgående säga upp avtalet. Lagen ställer inga krav på att du måste säga upp avtalet tre månader innan förlängningen.

Lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning gäller så länge det inte finns andra bestämmelser i specifika lagar som säger något annat. Det finns ingen särskild lagstiftning för garantier. Du kan därför argumentera för att lagen och bestämmelserna ovan gäller.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Har tillförlitligehten till deras löften/garantier någonsin prövats? Jag tänker då om någon anmält skada och hur det i så fall blivit med ersättning.

Hans-Åke Rönnlund

Fråga från en konsument

hej, jag har av misstag betalat första fakturan från Svenskt fordonsskydd och nu hävdar dom att vi har ett årslångt avtal.
Hur kan jag göra för att hävda att de inte uppträtt korrekt? Det framgick inte av första fakturan att det var ett erbjudande men jag har inte kvar den fakturan.

Johanna Engman

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Hans-Åke och Johanna,

Vi har tyvärr inga uppgifter på hur tillförlitliga deras garantier är eller om någon har fått hjälp genom dem. De anmälningar som Konsumentverket har fått in rör huvudsakligen marknadsföringen.

Här kan du söka i diariet och se rubrikerna på anmälningarna

Betalas en räkning av misstag är det viktigt att du så fort som möjligt meddelar detta till företaget och begär en återbetalning. Du kan argumentera för att det inte framgick att det var ett erbjudande och därmed inte är bunden till avtalet.

För att få mer information om misstagsbetalningar kan du kontakta vår medaktör Konsumenternas bank- och finansbyrå vilka är experter på denna typ av frågor och också kan ge bäst svar på vad som gäller.

Telefon: 0200-22 58 00
Telefontid: 9-12 alla helgfria vardagar.

Du kan även besöka Konsumenternas Bank-och finansbyrås hemsida

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor