Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Får Kyrkskatt.se ta betalt för att hjälpa mig gå ur Svenska kyrkan?

Lyssna

Fråga från konsument:

Gick ur Svenska Kyrkan via en länk på telefonen. (Kyrkoskatten) Det stod mig veterligen inget om att det skulle kosta pengar. Har fått en faktura på 369 kronor. Måste jag betala den eller ska jag ta strid?

Stefan Jerkander

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Stefan,

Företaget har bara rätt att ta betalt för detta om det framgick tydligt när du beställde tjänsten att det också kostar pengar.

Om det inte har funnits tydlig information om att tjänsten kostar pengar i samband med att du gjorde beställningen kan företaget heller inte kräva att du ska betala.

Bestrida en felaktig faktura
Om du har fått en faktura som du anser att du inte är skyldig att betala har du rätt att bestrida den. Det kan du göra genom att skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala.

Läs mer om att bestrida

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Min son ingick avtal med kyrkoskatt.se utan att förstå att det var en förmedlingstjänst. Han har fått en faktura på 369 kr för utträdesblanketter. Kan han åberopa ångerrätt? Ska han skicka tillbaka blanketten i så fall?

Johan Hultgren

Svar:

Anna
Anna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Johan,

När du ingår ett avtal på nätet så är huvudregeln att du har 14 dagars ångerrätt enligt lag. Lagen är tvingande, vilket betyder att lagen gäller oavsett vad företaget skriver i sina villkor. Det finns vissa undantag ifrån ångerrätten.

Här kan du läsa mer om ångerrätten och om dessa undantag

Ångerrätten använder du genom att skicka ett meddelande till företaget där du talar om att du ångrar dig och att du vill frånträda avtalet. Gör det skriftligen, exempelvis via mejl. Tänk på att spara ditt meddelande så att du har bevis på att du har utnyttjat din ångerrätt och att du har ångrat dig i tid.

Lagen som styr ångerrätt säger att du, när du köper en vara, ska lämna eller skicka tillbaka varan till företaget om du använder din ångerrätt.

Då situationen rör en tjänst snarare än vara är frågan om det finns något av värde att skicka tillbaka till företaget. Det är tveksamt om den typ av blankett det rör sig om skulle ha ett ekonomiskt värde.

Du skriver att det är din son som har ingått avtalet. Skulle det vara så att din son är omyndig så kan du hävda att avtalet är ogiltigt. Den som säljer varor och tjänster måste kunna visa att köpet har gjorts av en myndig person eller att föräldern har godkänt köpet.

Vänligen

Anna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Detta är ett blufföretag, märkligt att det inte går att stoppa. Min fru är amerikansk medborgare med uppehållstillstånd här och har aldrig haft något att göra med Svenska kyrkan. Jag tillbringade vintern i USA med henne och när jag kom tillbaka, låg där först ett brev till henne från Kyrkoskatten.se med "tack för din beställning" med utträdesanmälan via Kyrkoskatten.se och blankett, sedan ett annat brev med faktura för beställning 2019-03-06 (då vi båda var i USA) på 369 kr, därefter en betalningspåminnelse på 429 kr och slutligen, för några veckor sedan, ett betalningskrav på 549 kr med hot om kronofogden. Det finns faktiskt en hemsida där man kan skicka mejl till blufföretaget, "Accord Alliance Ltd.", där jag bestred det hela på ett lämpligt förolämpande sätt. Under tiden hade jag också polisanmält det, och anmälan ligger för utredning i "LPO Borlänge".

HARALD HENRYSSON

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Harald,

Om ni är helt säker på att ni aldrig har beställt detta så är ni heller inte betalningsskyldiga.

Om ni får ett betalningskrav som ni anser är felaktigt måste ni bestrida det, vilket jag uppfattar det som att ni redan har gjort.

Tänk också på att alltid bestrida på ett sätt så att ni kan bevisa efteråt att ni faktiskt har gjort det, exempelvis via mejl. Så länge ni har bevis för att ni har bestridit riskerar ni ingen betalningsanmärkning.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hur skulle min fru kunna bli betalningsskyldig för att ett bedrägeriföretag påstår att hon beställt hjälp med utträde ur en organisation där hon aldrig varit medlem? Varför måste man bestrida ett betalningskrav för en påhittad faktura, när avsändaren inte kan ha något bevis för att det finns något underlag? Är det inte bedragarens skyldighet att försöka visa att det inte är bedrägeri?

Harald Henrysson

Svar:

Johan
Johan

Hej Harald,

Huruvida din fru blir betalningsskyldig eller inte i slutändan beror på om hon någon gång har beställt tjänsten av företaget. Men som min kollega skrivit tidigare så behöver din fru inte betala om hon inte beställt detta.

Det är viktigt att bestrida en faktura för att informera företaget att fakturan är felaktig och för att inte riskera att få en betalningsanmärkning. I slutändan är det då företaget som måste bevisa att de har rätt till betalning.

Läs mer om vad det innebär att bestrida här

Vänligen

Johan

Fråga från en konsument

Hej Hallå Konsument och alla andra. Det kostar -inget- att gå ur Svenska Kyrkan om man vill det. Vill man gå ur kyrkan, kan man begära utträde via en skriftlig blankett som går att ladda ner via Svenska Kyrkans hemsida alternativt skriva till den församlingen man tillhör. Det kostar som sagt inget. Lycka till

Diana

Fråga från en konsument

Jag har fått faktura från Kyrkoskatt.se
Två företag står bakom denna bluff. Det är kyrkoskatt.se med adress i Malmö, den andra är Evoea faktureringstjänst. Fakturan saknar moms? Det är två företag i Sverige, ska dom inte betala moms?

Janne Kangas

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Janne,

Frågor om moms kan du ta med Skatteverket, då det är den myndigheten som har information om sådana regler.

Du hittar Skatteverkets kontaktinformation på deras webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Det verkar som att fler än jag drabbats av det bedrägliga i detta företags layout och säljmetoder. Själv kontaktade jag konsumentrådgivare som rek mej att anmäla till konsumentombudsmannen ”då tillräckligt många anmälningar kan leda till att företaget stoppas”. Men trots att fler än jag tycks ha anmält/upplyst om företaget inkl uppgifter om att företaget inte redovisar moms(?), så verkar det inte räcka för att stoppa/få företaget att ändra sina säljmetoder. Och samarbete över gränserna - tex KO och Skatteverket - förekommer tydligen inte alls vilket gör att man som konsument ger upp till slut efter att ha slussats än hit än dit. Synd, då problem av den här typen lär öka i takt med de alltfler förekommande nättjänsterna.

Karlsson Christina

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Christina,

Som min kollega skrev ovan så kan du ta kontakta med Skatteverket frågor om moms, då det är den myndigheten som har information om sådana regler.

Du hittar Skatteverkets kontaktinformation på deras webbplats

Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet. En anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just det specifika ärendet. En anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Läs mer om anmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag önskar information utifrån de två översta inläggen här. Har någon bestridit och fått rätt i frågan?

Victor Holmgren

Fråga från en konsument

Ja, det går att bestrid! Min man fick en faktura utan att ens begärt urträde. Jag gav mig inte, de var rätt otrevliga men när jag krävde ip adress på mobilen som begärt urträde så visade det sig att operatören var en helt annan än den vi använder samt tillhållet för mobilen inte var i närheten av vår adress. De makulerade fakturan.

My

Fråga från en konsument

Jag tycker själv att jag är administrativ och läser innan jag beställer men det här gick snabbt o jag uppfattade inte heller att det var en avgift kopplad. Att gå ur Svenska kyrkan är ju gratis. När "tjänsten" kom är det smart uträknat skickat mer än 14 dagar efter beställning, har bestridit fakturan men undrar även jag hur det har gått i tidigare ärenden eller om jag måste se de 369 kr som en parkeringsbot , lärpengar och bara betala? Känns inte rätt?

Annika Näsman

Svar:

Anna
Anna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

Vi har inte någon information om hur det har gått för andra konsumenter. Om du som konsument vet att du inte har beställt tjänsten eller om du kan visa att du har utnyttjat ångerrätten inom ångerfristen så kan du bestrida fakturan.

Vänligen

Anna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Tack för svar, jag har fått den här återkopplingen och har gjort det de bad mig, chansade att posta utan mottagningsbevis så nu hoppas jag att de står vid sitt ord från "Lina" .

"Hej,

Ni har rätt att ångra beställningen.

Vänligen returnera utträdesblanketten till oss så makuleras fakturan.

Adressen står längst upp till vänster på fakturan, samt på vår hemsida.

Mvh,
Lina
Kyrkoskatten.se"

Annika Näsman

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor