Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Har jag inte alltid 30 dagar på mig att betala?

Profilbild på: Håkan Jag har fått en faktura där det står att jag måste betala inom 10 dagar. Har man inte alltid 30 dagar på sig? Håkan 2017-09-27 16:20 Följ inlägget
  • Profilbild på: Håkan Hej Håkan,

    Nej, det finns ingen lag som bestämmer hur många dagar du har på dig att betala en faktura.

    Företag kan välja sina betalningsvillkor och du godkänner dem när du väljer att handla av företaget. Du ska därför alltid läsa igenom villkoren innan du köper en vara eller en tjänst. Du måste betala när företaget begär det, under förutsättning att du har fått det som du har köpt.

    Sammanfattningsvis är det alltså inte fel av ett företag att ha betalningsvillkor på 10 dagar.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:46
  • Profilbild på: Håkan Finns det någon regel som säger när fakturan ska vara konsumenten tillhanda?
    Jag menar är det rimligt att få fakturan efter 8 dagar från fakturadatum när de anger betalningsvillkor 10 dagar? Peter 2017-10-06 16:00
  • Profilbild på: Håkan Hej Peter,

    Nej, det finns ingen lag som bestämmer när du ska få fakturan.

    Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt.

    Läs mer i vår artikel om fakturabetalning

    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-10-09 10:45
  • Profilbild på: Håkan Hej,
    Jag fick precis en faktura med förfallodag samma datum som jag fick den. Fick den dessutom på eftermiddagen och hade alltså mindre än tio timmar på mig att betala. Förstår inte hur man ska hinna med det på en fredag. Känns inte alls ok!

    Tack på förhand. Leo Tannerfalk 2018-08-25 14:37
  • Profilbild på: Håkan Hej Leo,

    Du måste betala när företaget begär det under förutsättning att du och företaget inte har avtalat om något annat. Du ska även ha fått det som du har köpt.

    En tidsfrist på 10 timmar låter orimligt kort, men det finns varken stöd i lag eller i praxis idag som gör att vi kan säga att ett företag inte får sätta en så kort tid.

    Du kan anmäla avtalsvillkoret med den korta tidsfristen till Konsumentverket (bifoga faktura med betalningsvillkor/avtal där den korta fristen framgår mm). Möjligen kan ett ärende med tillsyn över företagets betalningsvillkor startas och praxis kan bildas.

    Här läser du mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär.

    Ett tips är att om du inte hinner betala i tid kan du höra med företaget om de kan tänka sig att bevilja dig anstånd (skjuta upp betalningen) så att du hinner betala.

    Vänligen, Christine Vägledare, Hallå konsument 2018-08-27 11:41
  • Profilbild på: Håkan Hej, får man verkligen lägga på en påminnelseavgift på 60 kr redan på första påminnelsen när man bara har 20 dagars förfallotid på fakturan?

    Mvh Nicklas Nicklas 2018-10-03 17:43
  • Profilbild på: Håkan Hej Nicklas,

    Ja, ett företag har rätt att ta ut 60 kronor i påminnelseavgift om man inte har betalat den första fakturan innan förfallodatumet.

    För att ett företaget ska få ta ut en påminnelseavgift måste det framgå av fakturan att det faktiskt är just en påminnelsefaktura och att det inte är den ursprungliga faktura. Påminnelsen ska innehålla information om att den ursprungliga fakturan har förfallit utan att du har betalat den.

    För att företaget ska få ta ut en påminnelseavgift måste det ha framgått när du ingick avtalet. Det brukar exempelvis finnas information i betalningsvillkoren som du godkände när du gjorde köpet.

    Läs mer på Kronofogdens webbplats om rätten att ta ut förseningsavgifter

    Vänligen Anna 2018-10-04 11:34
  • Profilbild på: Håkan Hej! Vad har jag för skyldighet och rättighet när fakturadatum är samma som förfallodatum? Helén Nyroth 2018-10-22 11:29
  • Profilbild på: Håkan Hej Helén,

    Har du och företaget inte bestämt någon tidpunkt för betalning så får företaget begära betalning så fort de utfört tjänsten eller så snart du fått varan. I praktiken innebär det att en faktura kan ha samma fakturadatum som förfallodatum.

    Betalningsfristen, alltså tiden du har på dig att betala, bör dock vara rimlig. Exempelvis om företaget begär betalning med bank- eller postgiro så bör du få en rimlig tid att hinna betala eftersom det kan ta ett par dagar innan betalningen gått igenom.

    Vänligen Johan 2018-10-24 16:27
  • Profilbild på: Håkan Hej, att ett företag kan begära betalning på kortare tid än trettio dagar förefaller klart, men har man verkligen rätt att begära påminnelseavgift och dröjsmålsränta tidigare än trettio dgr, om inget annat överenskommits? Bo Erik Hägg 2018-12-06 08:57
  • Profilbild på: Håkan Hej Bo,

    Påminnelseavgift får begäras för en betalning som förfallit så fort den förfaller, det behöver alltså inte passera 30 dagar. Vad gäller ränta så får ränta tas ut från dagen en faktura förfallit. Om fakturan saknar förfallodatum eller om du anmodats att betala utan att få en faktura, exempelvis muntligen, så får ränta tas från och med 30 dagar efter att kravet avsänts. Du ska dock inte behöva betala ränta för dagarna mellan att kravet avsänts och att du mottagit det.

    Som min kollega tidigare skrev så har företag rätt att ta ut en påminnelseavgift om max 60 kronor.

    Vänligen David 2018-12-07 09:15
  • Profilbild på: Håkan Hej,
    Vad ingår man för avtal om man parkerar på en parkering där man får hem en faktura. Har man rätt till 30-dagars betalningsvillkor på fakturan?

    Mvh
    Mikael Mikael Johansson 2019-11-14 22:12
  • Profilbild på: Håkan Hej Mikael,

    Nej, du har inte rätt till 30 dagars betalningstid på fakturan. Det är företaget som bestämmer när de vill ha betalt under förutsättning att ni inte har avtalat om någon speciell tid för betalning.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-11-18 08:09

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter