Coronaviruset – inställda och flyttade evenemang

Du har rätt att få tillbaka pengarna om evenemang du har biljetter till ställs in eller flyttas på grund av coronaviruset. Det kan handla om konserter, teaterföreställningar, idrottsevenemang, motionslopp, studentfester, bio eller annat.

Om en konsert, en föreställning, ett idrottsevenemang eller annat ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste.

Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan arrangören vid ett motionslopp ha rätt att behålla hela eller en del av startavgiften om det framgår av avtalsvillkoren. Du bör alltså kolla i avtalsvillkoren om det finns ett villkor som begränsar arrangörens återbetalningsskyldighet i en force majeure-situation.

Du kan läsa mer om besluten på ARN:s webbplats

Om du har köpt dina biljetter av ett företag i ett annat EU-land, Norge eller Island och behöver råd och stöd kan du kontakta Konsument Europa, som är en enhet inom Konsumentverket som är specialiserad på att hjälpa konsumenter vid gränsöverskridande handel.

Läs mer och hitta kontaktuppgifter på Konsument Europas webbplats

Resa i samband med evenemanget

Inom Sverige

Om du har bokat en resa i samband med ett evenemang är det reseföretagets villkor som styr om du har rätt till avbokning eller ombokning. Ta kontakt med reseföretaget och fråga om det finns en sådan möjlighet.

Om du inte köpt en biljett som ger dig rätt att få tillbaka pengarna är det tyvärr svårt att få någon ersättning från arrangören för resan. Du kan alltid ta kontakt med företaget för att undersöka möjligheten till ersättning, men det är ingenting du kan kräva.

Om du har köpt evenemangsbiljetten tillsammans med en resa och hotell, det vill säga en paketresa, så gäller paketreselagen.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter för paketresor

Till utlandet

Om UD avråder från resmålet när din resa ska äga rum bör du kunna få tillbaka pengarna för biljetten, eftersom det är en force majeure-liknande händelse.

Om UD inte avråder från resmålet när din resa ska äga rum, men du ändå vill avboka resan, behöver du läsa vad som framgår av villkoren för din resa. Det är villkoren som avgör dina möjligheter till avbokning.

Om du flyger så har du alltid rätt att få tillbaka flygskatten vid en avbokning. Vill du avboka flygbiljetten vänder du dig till flygbolaget med din begäran. 

Hotell i samband med evenemanget

I Sverige

Om hotellet stänger ska de återbetala dig för din bokning. 

Om du själv vill avboka ditt boende så är det under normala omständigheter avtalsvillkoren som avgör om du kan avboka och få pengarna tillbaka. Läs därför igenom villkoren för din bokning för att se om de ger dig rätt att avboka hotellet och få pengarna tillbaka.

Kolla gärna med hotellet om det är möjligt att ändra bokningen till ett annat datum. 

I andra länder

Om hotellet stänger ska de återbetala dig för din bokning. 

Om UD avråder från resmålet det datum du ska bo på hotellet bör du ha rätt att avboka hotellet och få pengarna tillbaka. 

Hotellens villkor ska vara skäliga och Konsumentverkets tolkning är att en konsument som inte kan ta sig till resmålet på grund av den pågående pandemin ska ha rätt att återfå sina pengar. Detta har inte prövats i domstol och situationen kan tolkas olika i de olika länderna. Det kan även finnas speciallagstiftning i vissa länder med anledning av coronavirusets utbrott.

Du kan ta hjälp av Konsument Europa för råd och stöd. Konsument Europa är en enhet inom Konsumentverket som är specialiserad på att hjälpa konsumenter vid gränsöverskridande handel inom EU, Norge och Island. 

Läs mer och hitta kontaktuppgifter på Konsument Europas webbplats 
 
Skulle UD inte avråda, exempelvis om din hotellbokning ligger längre fram i tiden, när den extraordinära händelsen har upphört på resmålet, är det ditt avtal med hotellet som avgör dina möjligheter att avboka. Varje hotell har egna villkor, vilket innebär att du behöver kontrollera vad det står i villkoren för just din bokning för att vara säker på vad som gäller för dig. 
 
Kolla gärna med hotellet om det är möjligt att ändra bokningen till ett annat datum. 

Om du har köpt andrahandsbiljett

Om du har köpt biljetten från ett företag som säljer biljetter i andrahand, eller från en privatperson, är det inte säkert att du kan kräva tillbaka hela biljettpriset ifall din biljett var dyrare än det ordinarie priset. Andrahandsbiljetter är nämligen ofta dyrare och då kan du inte kräva tillbaka mellanskillnaden, utan enbart det ordinarie priset.

Är du orolig för att gå på evenemanget kan du fråga arrangören om det är möjligt att omboka till ett senare tillfälle.

Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter och evenemang

Utbildningar

Om du är anmäld till en utbildning som blir inställd så har du rätt att få tillbaka dina pengar. Om du själv avbokar en kurs eller utbildning på grund av Corona, så kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar om du tillhör en riskgrupp.  

För dig som söker mer information om coronaviruset

Har du allmänna frågor om coronaviruset kan du ringa det nationella informationsnumret 113 13. All information som 113 13 lämnar ut är verifierad av Folkhälsomyndigheten eller av någon annan ansvarig myndighet.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats

Krisinformation.se

På webbplatsen krisinformation.se finns information från flera myndigheter om vad som gäller angående spridningen av coronaviruset.

Läs mer på Krisinformation.se