Semestern blev inte som tänkt – det här kan du reklamera efteråt

Nyhet: Publicerad 31 augusti 2023

Försenat flyg, utebliven pool eller inställd utflykt. Blev något fel på semestern kan du fortfarande kan ha möjlighet att reklamera.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Om du är missnöjd med något ska du klaga så snart som möjligt, men inom två månader ses alltid som skälig tid när det kommer till flyg- och paketresor. Det här gäller vid klagomål på resor:

Flyg

Om din flygresa inom EU blir inställd har du rätt till ombokning eller återbetalning, du kan också ha rätt till ersättning. Är ditt flyg försenat kan du, beroende på hur sent du kommer fram till ditt resmål, också ha rätt till ersättning. Med hjälp av Flygkalkylatorn kan du räkna ut vilken kompensation du kan ha rätt till.

Paketresa

Vid fel på boendet måste du klaga på plats, det är viktigt att de får försöka lösa problemet. Om till exempel boendet inte stämmer överens med annonsen eller om aktiviteter du bokat ställs in kan du ha rätt till avdrag på priset. Om flygresan blivit kraftigt försenad eller inställd ska du reklamera inom två månader till flygbolaget. Läs mer om du är missnöjd med paketresan

Hotell eller annat semesterboende

Du behöver klaga direkt på plats för att ge boendet en chans att åtgärda problemet. Då vänder du dig direkt till boendet, även om resan är bokad via en bokningssajt. När det gäller boenden utomlands är det viktigt att tänka på att det är landets lagar som gäller. Läs mer om problem med hotell eller annat semesterboende

Om du inte får dina pengar tillbaka

Har du betalat med ett kreditkort eller en faktura skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Läs mer om kortreklamation

Behöver du mer hjälp? Kontakta Konsumentverkets vägledning

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.