Reklam för skönhetsingrepp har stora brister

Nyhet: Publicerad 12 april 2023

En stor del av reklam som görs för skönhetsingrepp kan vara olaglig. Det visar en granskning som Konsumentverket gjort.

Före- och efterbilder, bristande riskinformation och krediterbjudanden. Det är vanligt förekommande inslag i reklam som görs för skönhetsingrepp, till exempel plastikkirurgi och injektioner. Men det här är också inslag som riskerar att vilseleda konsumenter och vissa fall kan vara olaglig. Det slår Konsumentverket fast i en granskning där marknadsföringen av 50 olika kliniker har synats.

Granskningen lyfter särskilt fram följande brister i marknadsföringen:

  • Före- och efterbilder som kan vilseleda konsumenter.

  • Marknadsföring som saknar viktig riskinformation, vilket är vilseledande.

  • Krediterbjudanden för att finansiera skönhetsingrepp som strider mot god marknadsföringssed.

  • Flera fall av marknadsföring av botox till allmänheten, vilket är förbjudet.

Bristfällig information på sociala medier

På sociala medier är det vanligt att mötas av reklam för olika typer av skönhetsingrepp, men här lyfts sällan riskerna med behandlingarna fram.

– Att utelämna viktig riskinformation i marknadsföring av skönhetsingrepp är vanligt förekommande. Vår uppfattning är att sådan marknadsföring bryter mot marknadsföringslagen, säger Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

På Konsumentverkets hemsida kan du läsa pressmeddelandet om granskningen i sin helhet. Klicka här för att komma dit.

Mer information till dig som konsument

Funderar du som konsument på att genomgå ett skönhetsingrepp? Här hittar du viktig information om dina rättigheter vid den typen av behandlingar.

Har du genomgått en skönhetsbehandling och är missnöjd? Läs här om hur du ska göra.