Störande grannar

Lyssna

Om du upplever att din granne i hyreshuset stör dig är det alltid bäst att prata med grannen och försöka komma fram till en lösning. Om det känns obekvämt kan du ta hyresvärden till hjälp.

Tänk på det här

  • Om du inte vill vända dig till grannen direkt så kan du be hyresvärden framföra dina klagomål. Ofta finns även en störningsjour som du och de övriga hyresgästerna kan ringa för att få hjälp. 

  • Om din hyresvärd inte lyssnar på dig och det inte finns någon störningsjour så kan du kontakta Hyresnämnden för att få hjälp. 

  • Det är viktigt att dokumentera störningarna med tidpunkt och händelse.

Tips och information

Om du inte vill eller kan prata med grannen ska du prata med hyresvärden. Hyresvärden får i så fall meddela grannen att hen upplevs som störande för andra boende i huset och grannen ska då få chans att bättra sig. Ofta har hyresvärdarna en störningsjour som du och de övriga hyresgästerna kan ringa för att få hjälp. Störningsjouren rycker ut och pratar med störande grannar, ger värden en skriftlig förklaring om vad som hänt och ställer upp och vittnar om händelsen går så långt som till domstol.

Om grannen fortsätter att störa dig ska du meddela hyresvärden eller störningsjouren igen. Då får hyresvärden veta att den tidigare kontakten med grannen inte räckte, utan att problemet fortfarande kvarstår. Vid upprepade störningar riskerar den störande grannen att bli uppsagd från sin lägenhet. Om din hyresvärd inte lyssnar på dig och det inte finns någon störningsjour som du kan vända dig till kan du ta kontakt med Hyresnämnden för att få hjälp.

Det är viktigt att du i så fall försöker att dokumentera störningarna så du kan visa för Hyresnämnden att det faktiskt finns ett problem. Skriv till exempel ned vilken händelse du upplevt som störande, och det datum och den tidpunkt som störningen inträffade.

För mer information om vad Hyresnämnden kan göra kan du ta kontakt med Hyresnämnden.

Läs mer på Hyresnämndens webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 28 maj 2020