Städfirman städade inte tillräckligt bra

Lyssna

Om du är missnöjd med städningen är det viktigt att klaga så snart som möjligt till städfirman. Du kan i första hand kräva att städfirman gör om städningen.

Tänk på det här

  • När du köper en städtjänst skyddas du av konsumenttjänstlagen. 

  • Du har enligt lagen rätt att kräva att städfirman utför städningen på ett fackmässigt sätt. Om städningen inte har blivit bra kan du klaga till städfirman och kräva att de rättar till det som har blivit fel. 

Välj vad du vill läsa mer om

Om städfirman inte har utfört städningen på ett fackmässigt sätt har du rätt att klaga till städfirman och ställa krav på att felet rättas till. Du ska alltså kunna förvänta dig att städfirman utför städningen på ett bra sätt och att personalen har rätt kompetens för att göra jobbet.

I första hand ska städfirman få möjlighet att komma tillbaka och göra om städningen, eller de delar som inte blev bra. Det ska inte kosta dig någonting extra.

Om städfirman inte har möjlighet att komma tillbaka har du rätt att anlita någon annan städfirma istället för att städningen ska bli tillräckligt bra.

Om städfirman flera gånger har försökt göra om städningen utan att det har blivit tillräckligt bra kan du kräva att få häva avtalet. Det betyder att ni avbryter avtalet om städtjänsten.

Du är skyldig att betala för de delar av städningen som har blivit bra och utförda på rätt sätt. Om hela städningen måste göras om behöver du inte betala någonting förrän städningen är slutförd.

Om du redan har betalat för städningen men måste anlita någon annan städfirma på grund av att den första inte har möjlighet att komma tillbaka och göra om städningen, ska den första städfirman ersätta dig för den kostnaden. Det är viktigt att du sparar kvittot eller fakturan som ett bevis för vad den nya städfirman kostade. Du måste nämligen bifoga det beviset till den första städfirman för att kunna kräva någon ersättning.

Om du ska klaga och ställa krav på städfirman är det bra om du gör det skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt kan du också bevisa efteråt att du har klagat och ställt krav, samt när du har gjort det.

Var tydlig med vilka krav du har. Om du ska kräva ersättning för en kostnad du har fått på grund av städfirmans fel ska du också bifoga ett kvitto eller liknande som ett bevis för den kostnaden.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 11 maj 2020