Du ska betala det pris som du och veterinären kommit överens om. Har ni inte kommit överens om något pris, eller ingen av er kan bevisa vilket pris som gäller, ska du betala vad som är skäligt. Har du ett klagomål på priset skickar du det till veterinären, gärna via mejl. Då har du bevis på att och när du klagat.
Vad är ett skäligt pris?
Ett skäligt pris är ett pris som är rimligt att betala, utifrån typ av arbete och omfattning av arbetet. Du kan titta på vad liknande tjänster kostar, till exempel be en annan veterinär om en prisuppgift för samma sak. Spara underlaget från den andra veterinären som bevis.
Fakturan är felaktig
Om du har fått en räkning som du anser är felaktig har du möjlighet att bestrida (protestera mot) den felaktiga delen. Det är viktigt att du gör det skriftligen, exempelvis via mejl. Skriv och förklara tydligt att du inte tänker betala hela beloppet och varför du inte tänker göra det.
Du kan också välja att betala i protest istället för att bestrida. Att betala i protest innebär att du betalar men påtalar att du inte anser att det är rätt. Även detta ska du i så fall göra skriftligen, så du har bevis för att du har protesterat. Efter att du har betalat kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller domstol för att få saken prövad.
Läs mer om att bestrida en faktura här