Har du och veterinären kommit överens om ett pris? Då ska du betala det priset.
Har ni inte kommit överens om något pris? Eller kan ingen av er bevisa vad ni kommit överens om? Då ska du betala ett skäligt pris.
Vad är ett skäligt pris?
Ett skäligt pris är ett pris som är rimligt att betala, utifrån typ av arbete och omfattning av arbetet. Du kan kolla vad en annan veterinär tar för pris för samma sak. Spara underlaget från den andra veterinären som bevis.
Klaga på priset
Kontakta veterinären om du vill klaga på priset. Gör det gärna via mejl. Då har du ett bevis på att och när du klagat.
Vad gör du om fakturan är felaktig?
Har du fått en faktura som inte stämmer? Då kan du bestrida (protestera mot) fakturan. Det är viktigt att du gör det skriftligen. Du kan till exempel skicka mejl. Förklara tydligt hur mycket du inte kommer betala och varför du inte kommer betala.
Du kan också betala men säga att du inte håller med. Det kallas att "betala under protest". Meddela veterinären skriftligen att du inte håller med. När du betalat behöver du pröva ärendet för att ta reda på om du har rätt att få tillbaka pengarna. Det gör du hos Allmänna reklamationsnämnden eller i domstol .
Mer om att bestrida en faktura
Fick du svar på din fråga?