Vad kan du kräva?
Det finns ingen lag som är speciellt skriven för veterinärbesök. Men det är möjligt att använda reglerna i konsumenttjänstlagen för att tolka vissa situationer.
Enligt konsumenttjänstlagen ska en tjänst utföras fackmässigt. Det innebär att den ska utföras på ett sätt som förväntas av en kunnig yrkesperson, ett proffs. Om tjänsten inte är fackmässigt utförd ses det som ett fel. Då har du rätt att klaga och kräva att felet ska åtgärdas.
Skulle du drabbas av extra kostnader på grund av ett fel som veterinären har gjort, kan du söka skadestånd för dessa. Då är det viktigt att du kan bevisa vilka merkostnader du tvingats betala. Tänk på att du också har en skyldighet att försöka hålla nere den här typen av kostnader.
Du måste bevisa felet
Om veterinären har gjort ett fel är det upp till dig att bevisa det. För att ta reda på det kan du vända dig till en annan veterinär och få ett andra utlåtande. Be att få dokumentation på utlåtandet så att du kan bevisa vad som sagts.
Klaga skriftligen
Anser du att veterinären gjort ett fel är det bra att klaga skriftligen, gärna via mejl. Då har du bevis på att du har klagat och en tidpunkt för när du gjorde det.
Om du väljer att ringa veterinären kan det vara bra att du efter samtalet sammanfattar vad ni diskuterade, och skickar det i ett mejl till veterinären. Ett annat alternativ är att spela in samtalet. Så länge som du själv deltar i samtalet är det tillåtet att spela in.